Különösen figyelemre méltó villanyautó került az autópályás fogyasztási statisztikák csúcsára.


A fizika alapvető törvényei köszönnek vissza a villanyautókat fogyasztás szerint rangsoroló listán: a nagy, nehéz autók nem tudnak csodát tenni

Amikor a villanyautók mindennapi használhatóságáról beszélünk, az emberek figyelme gyakran az akkumulátor kapacitására irányul: a nagyobb kWh érték mindig vonzóbbnak tűnik. Azonban ez a megközelítés sok esetben túlzottan leegyszerűsített, ahogyan azt az Auto Bild legfrissebb adatai is világosan szemléltetik.

Ugyanis nem csupán az akkumulátor mérete dönti el, meddig jut el egy villanyautó - hanem az is, milyen hatékonyan bánik az energiával. Különösen a hosszú távú utazások során van még hova fejlődnie az elektromobilitásnak. Itt mutatkozik meg igazán, mely modellek pazarolják az áramot, és melyek gazdálkodnak vele ügyesen.

A hajtás hatékonysága, a légellenállás, a futómű jellemzői és a gumik teljesítménye - mindezek a tényezők összhangban befolyásolják, hogy egy adott jármű mennyire képes távolságot megtenni egyetlen töltéssel.

Az egyre nagyobb kapacitású akkumulátorok beépítése nem jelent végső megoldást, mivel a megnövekedett tömeg csak még több energiát igényel menet közben. A valódi innováció kulcsa az energiahatékonyság javításában rejlik: a célunk az, hogy kevesebbet fogyasszunk, és ezzel párhuzamosan csökkentsük a járművek súlyát is. A jelenlegi 100 kWh feletti akkupakkok már körülbelül 700 kilogrammot nyomnak, és ezen a téren a további bővítés nem tűnik fenntarthatónak. A megoldás a nagyobb energiasűrűség elérésében és a korszerűbb hajtásrendszerek alkalmazásában rejlik.

A jelenlegi helyzet bemutatására az Auto Bild csapata elkészítette a legjobb 20 elektromos autó listáját. Ez a lista azokat a modelleket sorolja fel, amelyek a valós körülmények között végrehajtott, állandó 130 km/h sebességgel végzett autópálya-teszt során a legkisebb energiafogyasztást mutatták az akkumulátoraikból, függetlenül azok méretétől.

Az autók teljesítményét alapos tesztelésnek vetették alá, amely során minimum egy töltésnyi energiát használtak fel a mérésekhez. Ez azt jelenti, hogy a 130 km/h sebességet nem csupán néhány rövid szakaszon, hanem hosszabb időn keresztül fenntartották. A szélviszonyok, domborzati eltérések és egyéb befolyásoló tényezők hatása ez idő alatt kiegyenlítődött, lehetővé téve a járművek valós teljesítményének pontosabb megismerését.

Az általuk megosztott információk a fedélzeti számítógép által megjelenített értékekre vonatkoznak. A jármű elektronikus rendszere általában rendkívül precíz, és csupán minimális, körülbelül öt százalékos ingadozásokkal lehet számolni. A töltési veszteségeket ebben az esetben figyelmen kívül hagyjuk.

A legkorszerűbb elektromos járművek 130 km/h sebességnél 18 kWh alatti energiafogyasztást mutatnak. Összehasonlításképpen, a legnagyobb energiaigényű villanyautók ebben a sebességben 30 kWh-t is meghaladták 100 kilométerre vetítve. Ráadásul van egy modell, amelyik megdöntötte a legrosszabb rekordot, és a 40 kWh-s határt is túllépte! Hogy melyik autóról van szó, az a lista végén derül ki.

Lehet, hogy meglepődtél, de a Fiat 500 Electric kiemelkedik a legkisebb energiafogyasztásával, amikor 130 km/h sebességgel halad. Az olasz gyártó mellett számos egyéb érv is szól: a villanyautó kompakt mérete miatt rendkívül praktikus. Aerodinamikai szempontból a 0,31-es CW-értékével (légellenállási együttható) nem állít fel új mércét, de a kis homlokfelülete révén az apró elektromos jármű könnyedén megbirkózik a szél ellenállásával.

Ehhez jön még az alacsony, körülbelül 1,4 tonnás tömeg. Igen, a súly is közvetett szerepet játszik, mivel a kisebb terhelés viszonylag keskeny abroncsok használatát teszi lehetővé, és kevesebb energiát igényel a gyorsítások során.

Bár az 500 Electric olcsó városi kisautóként van eladva, valójában egy rendkívül fejlett technológiát rejt magában, köszönhetően az állandó mágneses szinkronmotorjának (PSM). A PSM motorok nemcsak gazdaságosabbak, hanem drágábbak is az aszinkron motorokhoz (ASM) képest. Ennek oka, hogy a PSM motorok előállításához értékes nyersanyagokra van szükség a mágnesekhez, és a gyártási folyamatuk is jóval bonyolultabb.

A top 20-as listán nem csupán kompakt kisautók találhatóak; a szabadidőautók között ott van a Skoda Enyaq és a Tesla Model Y, míg a nagyobb szedánok között a BMW i4 és a Genesis G80 is megjelenik.

A statisztikák valóban beszédesek: több mint 100 különböző elektromos autó tesztelésének eredménye alapján a német szakértők által megállapított átlagfogyasztás szinte pontosan 24 kWh/100 km.

A lista legvégén - nem nagy meglepetésre - az EQ-technikával felvértezett Mercedes G 580 áll. Ez a sváb behemót (3,1 tonnás önsúly) tekintélyes 41,7 kWh/100 km-t fogyaszt 130-as tempónál. És bár az akkumulátora több mint háromszor akkora, mint a Fiaté, ilyen sebességnél alig bír néhány kilométerrel többet megtenni, mint a lista apró éllovasa.

Related posts