Így emelkedtek meg az esküvői költségek 2025-ben: sokan a Babaváró támogatás segítségével finanszírozták a nagy napot, de a tapasztalatok szerint nem mindenki járt jól ezzel - Pénzcentrum.


Dégi Attila: Nagyon erősen átalakult a szegmens: a Covid alatt rengeteg cég megszűnt, sokan elengedték a munkatársaikat, és a piac egy része gyakorlatilag eltűnt. Az orosz-ukrán háború nyomán az energiaárak megemelkedtek, gyengült forint. Egyik pillanatról a másikra minden elképesztően drága lett: humán erőforrás, catering, technika, virág, alapanyag. Ez a rendezvényes és vendéglátós szektort egyszerre sújtotta.

Éppen ezért számos nagyvállalat, amelyek korábban a komplex rendezvényszervezési szolgáltatásokat vették igénybe, úgy döntöttek, hogy saját rendezvényszervező csapatot alakítanak ki. Ez a lépés nemcsak költséghatékonyabbnak bizonyult, hanem lehetővé tette számukra, hogy jobban irányítsák az események lebonyolítását is. Az állami szektorban végzett megrendelések pedig egy-két domináló ügynökségre összpontosulnak, ami miatt a hagyományos rendezvényszervező cégek piaca jelentős mértékben beszűkült. Sőt, a trendek azt mutatják, hogy már a turisztikai ügynökségek és a szállodák is saját rendezvényszervező csapatokat hoztak létre, így maguk intézik az értékesítést és az események szervezését. Ennek következtében a piacon aktív szereplők fele gyakorlatilag a piacon kívülre került.

Az Opten céginformációs oldal adatai szerint szerint 20 millió feletti árbevételű rendezvényszervezőből kevesebb mint 500 van Budapest, Pest megyében. Ez nagyon kevés. Közben a két legnagyobb szereplő már nettó 115 milliárd forint fölötti árbevételt hoz.

Van, de jelentősen beszűkült. A kis és közepes ügynökségek főleg KKV-kra lőnek, és sokszor már nem klasszikus ügynökségi modellben dolgoznak, hanem rendezői outsourcingban - tanácsadás, kivitelezés, értékesítés egyben. Így még lehet jól működni, de sokkal tudatosabban kell építkezni.

Manapság, ha egy igazi látványos trendről beszélünk, akkor a színes porkilövő eszközök mindenképpen említést érdemelnek, hiszen a fotós világban jelenleg nagy népszerűségnek örvendenek. Ezek az eszközök szivárványszínű porcsíkokat lőnek ki, amelyek a felvételeken varázslatos, színes hatást keltenek. Ha a fotós ügyesen időzíti a kattintást, lenyűgöző, szemet gyönyörködtető képek születnek. Ez a trend egy új, importált termék, amely bár kicsit műanyag hatású, mégis vizuálisan rendkívül hatásos, és ami a legfontosabb: tökéletesen illeszkedik a fotózás világába.

A trendek mélyebb rétege sokkal árnyaltabb képet mutat. Budapest és Pest megye térségében fokozatosan háttérbe szorulnak a hagyományos szertartások, mint például a menyasszonytánc, a vőfély szerepe, az éjféli menü, a grillázstorta vagy a lánykikérés. Ezzel szemben vidéken még mindig élnek ezek a tradíciók, különösen ott, ahol a családtagok helyben élnek, és ezek az események szerves részét képezik az ünneplésnek. Az élmények mélyebb gyökerei itt még erősebben kapcsolódnak a helyi kultúrához és a közösségi összetartozáshoz.

Az egyházi esküvők iránti érdeklődés egyre inkább csökken, mivel a Z generáció tagjai közül sokan távolságot tartanak a templomi hagyományoktól, és a vallásos kötődés is csupán ritka kivétel. Ennek következtében az egyházi szertartások iránti kereslet is jelentősen visszaesett. A lagzik formája is átalakulóban van: a korábbi, éjszakába nyúló bulik helyett mostanában inkább rövidebb, intimebb eseményeket preferálnak. A ceremóniák gyakran délután kezdődnek, és bár a fotózás, a vacsora és a zene továbbra is középpontban áll, a tánc már nem kötelező elem. A Z generáció tagjai kevesebb alkoholt fogyasztanak, és a tánc helyett inkább a társasági beszélgetéseket részesítik előnyben, így gyakran 10-11 óra körül haza is térnek. Ez nemcsak költséghatékonyabb, hanem sokak számára kényelmesebb megoldás is. Míg régen az esküvő volt az év legfontosabb eseménye, manapság bármelyik hétvégén elérhetőek bulik, fesztiválok és koncertek, így az esküvői ünneplés különlegessége és egyedisége háttérbe szorult.

Sőt, sok esetben a legfontosabb szempont ma már nem a hangulat, hanem a vizuális megjelenés. Szinte mindegy, milyen az étel vagy a zene, a lényeg, hogy jól nézzen ki a fotón. A TikTok és Instagram diktálja a látványt: legyen trendi, látványos, megosztható. A koszorúslányok belépője, a dekor, a mozdulatok: minden a közösségi médiára van optimalizálva. A fiatalok önbizalma alacsony, félnek attól, hogy lefotózzák őket tánc közben, és kikerül a netre. Ezért inkább nem táncolnak, nem lazítanak.

A járvány időszaka alatt számos pár kénytelen volt elhalasztani az esküvőjét, ami azt eredményezte, hogy a 2022-es és 2023-as szezonban óriási eseménysűrűség alakult ki. Olyan nyári hetek is akadtak, amikor hétfőtől vasárnapig minden egyes nap esküvő zajlott. A szolgáltatók számára ez rendkívül megterhelő, de egyben sikeres időszakot is jelentett. Ráadásul sokan kihasználva a korábbi foglalásokat, a 2020-2021-es árakat tudták érvényesíteni, mivel a szolgáltatók vállalták az eredeti díjak megtartását. Azonban a már említett geopolitikai események nyomán az esküvői költségek azóta jelentősen megemelkedtek, és a kiadások nagyjából megduplázódtak.

Egy tipikus budapesti esküvő, amely körülbelül 80 vendéget vonz, ma legalább 6-8 millió forintot igényel, és gyakran még a tízmillió forintot is túllépheti.

Manapság egy esküvő költsége fejenként körülbelül százezer forint körül alakul, ami sokak számára meglepő lehet.

A különbségek figyelemre méltóak, és több tényező is hozzájárul ehhez: Budapesten a legtöbb rendezvényhelyszín bérleti alapon működik, míg vidéken sok étterem és rendezvényház saját tulajdonban van, ami lehetővé teszi, hogy elkerüljék a bérleti díjakat. Vidéken gyakran a családi vállalkozások kevesebb személyzettel, de nagyfokú odafigyeléssel biztosítják az egész estés vendéglátást – például levesek, sültes tálak és italok formájában –, ami jelentősen csökkenti az esküvő költségeit. Ezzel szemben Budapesten már egy viszonylag egyszerű, egész estés catering is 40 ezer forint per fő áron kezdődik, és ehhez még hozzáadódik a szervizdíj, az italcsomag, valamint a terembérlet költsége is.

Az egyik vesszőparipám a bérautó: szerintem nettó pénzkidobás. Elmegyünk vele 4-6 kilométert, kifizetünk érte 120 ezer forintot, hogy készüljön róla két fotó. Tök mindegy, hogy milyen márka - ha valaki megkérdezi, hol lehet spórolni, ez az első, amit kihúznék a listáról.Ugyanígy feleslegesnek tartom, ha valaki négyszer átöltözik az esküvőn. Elég egy kényelmes, jó ruha, amiben tud mozogni, táncolni, élvezni a napot.

A sztárelőadók kérdése sokkal bonyolultabb, mint elsőre tűnik. Több mint 300 esküvőn vettem részt, reggeltől estig, és rengeteg lenyűgöző fellépőt láttam, akik igazán varázslatos hangulatot teremtettek. Ám akadtak olyanok is, akiknél csak vakaróztam, hogy mit keresnek ott, különösen, amikor megtudtam, hogy 400 ezer forintot fizettek értük. Gyakran előfordul, hogy nem a pár választ, hanem valaki más, egy meglepetés keretein belül rendeli meg az előadót, ami sajnos gyakran nem találkozik a várakozásokkal. A stand-up komikusokkal is hasonló a szituáció: imádom a stílusukat, de egy esküvőre nem hívnék stand-upost, mert ez a műfaj egyszerűen nem illik a nagy nap hangulatához.

Gazdasági szempontból az esküvő költségei jelentős eltéréseket mutathatnak, akár 25%-kal is drágulhatnak vagy olcsóbbá válhatnak, attól függően, hogy mennyire tapasztalt a szervező. Sok pár elköveti azt a hibát, hogy nem kérnek tanácsot szakembertől. A legtöbb menyasszony azt hiszi, hogy "majd én megoldom", mert részt vett már esküvőn, és úgy tűnt, hogy az egész viszonylag egyszerű: helyszín, zenekar, vacsora, és kész. Azonban fontos figyelembe venni, hogy minden szolgáltatónak az az érdeke, hogy minél többet értékesítsen, és hogy a vendégek minél tovább maradjanak. Ha a forgatókönyv nincs megfelelően megtervezve, az esküvő, amely elméletileg 8 órában lebonyolítható, könnyen elhúzódhat akár 16 órára is. Minden egyes plusz óra pedig extra költségekkel jár, és a logisztikai részletek gyakran elkerülik a figyelmet.

Pedig már egy 100 ezer forintos konzultációval rengeteget lehetne spórolni. Vannak esküvőszakértők, akik nem feltétlenül szervezők, de sok esküvőn dolgoztak, és pontosan tudják, hol lehet faragni a költségekből. Egy ilyen beszélgetés során elmondják, hogyan érdemes felépíteni a napot, mire figyelj, hol ne költs feleslegesen. Egy 6-8 milliós esküvőnél a 25% megtakarítás már komoly összeg.

Az esküvői piac rendkívül összetett, és éppen ezért nehezen számszerűsíthető, így pontos statisztikák hiányoznak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ugyan nyújt információt a hivatalos házasságkötések számáról, amelyek évente körülbelül 36-38 ezer körüli értéket mutatnak, de a lagzik számáról, a költségekről vagy a szolgáltatói struktúrákról nem áll rendelkezésre részletes adat. Például egy étterem, amely hétköznap à la carte étkezést kínál, szombaton esküvőket szervez, így a bevételek pontos elválasztása szinte lehetetlen. Ugyanakkor léteznek becslések, amelyek segíthetnek az iparág körvonalazásában.

Ha a házasságkötések háromnegyedéhez ünnepség is társul, ez évente körülbelül 12 ezer eseményt jelent. Ha ezt egy viszonylag alacsony, 6 millió forintos átlagos költséggel szorozzuk, akkor máris egy 70 milliárd forintos iparágról beszélhetünk. Ha a számítást 4 millió forinttal végezzük, akkor is elérjük az 50 milliárdos nagyságrendet. Ez alapján kijelenthetjük, hogy egy jelentős, milliárdos piacról van szó.

A hatás egyértelműen érzékelhető. Sok ember inkább megfontoltan vár, még akkor is, ha a pénzügyi háttér adott. Az esküvőre szánt 10-12 millió forintot nem szívesen költik el; helyette kreatív alternatívák után néznek. Például sokan úgy döntenek, hogy elutaznak a Maldív-szigetekre, ahol egy kisebb, intimebb ceremóniát tartanak mindössze 3 millió forintból. Bár nem szerveznek nagy bulit, a közeli barátok és családtagok jelenléte elegendő boldogságot ad nekik.

A Covid időszakában tapasztalt 20%-os infláció jelentős mértékben megrázta a piacot, és a következményei még mindig éreztetik hatásukat.

Nem. Régen egy esküvő akár nullszaldós, sőt, enyhén nyereséges is lehetett, különösen 2012 és 2015 között, amikor még ez a gyakorlatban előfordult. Ma viszont a költségek jelentősen megnőttek, míg az ajándékok értéke nem követte ezt a trendet. Egy négyfős család részvétele akár 400 ezer forintba is kerülhet a párnak, míg az ajándékba adott összeg ennek csupán körülbelül a negyedét teszi ki. Két fiatal vendég sem fog 200 ezer forintot adni, pedig ennyibe kerül a részvételük. A menyasszonytánc sem jelenti a pénz visszanyerését. Sőt, sokan éppen azért adnak kevesebbet, mert tudják, hogy a menyasszonytánc során "úgyis bedobnak majd valamit". Ez mind hozzájárul ahhoz, hogy az esküvők pénzügyi megtérülése gyakorlatilag eltűnt.

Nem igazán. Számos piackutatást végeztünk házasulandók körében, például rendezvényeken és kiállításokon, ahol hitelintézetek is képviseltették magukat. Az eredmények azt mutatják, hogy a személyi hitel igénylése esküvői célokra nem gyakori. E finanszírozási forma aránya csupán 10% alatt mozog. Bár a pénzügyi szolgáltatók próbálkoznak speciális termékek bevezetésével, ezek eddig nem igazán tudtak széles körben elterjedni.

A babaváró hitel egy ideig kivétel volt: sokan abból szervezték meg az esküvőt, mert azt hitték, nem kell visszafizetni. De klasszikus banki hitelt, amit kifejezetten esküvőre vesznek fel, nagyon kevesen vállalnak.

A leggyakoribb helyzet, hogy a fiatal párok szülői támogatásra támaszkodnak. Még akkor is, ha a pár jól keres – mondjuk, ha mindketten diplomások, és egy multinacionális cégnél dolgoznak középvezetői pozícióban, nettó 1,2 millió forintot hazahozva –, gyakran előfordul, hogy nem rendelkeznek saját ingatlannal. Lehet, hogy csak lízingelt autóval közlekednek, és egy 10 milliós esküvő költségeit saját magukból alig tudják fedezni. Ilyenkor a szülők lépnek közbe, és a szükséges anyagi támogatással segítik a fiatalokat az álmaik megvalósításában.

Ennek többféle magyarázata van. Korábban Budapesten két jelentős esküvői kiállítás zajlott, mindkettő január hónapban. Az egyik helyszín a Kongresszusi Központ volt, míg a másik a Papp László Aréna adta otthonát az eseménynek.

Azt gondoltuk, hogy már mindent láttunk a hazai rendezvények világában, de amikor Londonba utaztunk, hogy ott próbáljunk szerencsét, teljesen új élmények vártak ránk. Bár a fotós karrierünk nem úgy alakult, ahogy terveztük, az ottani esküvői kiállítás varázslatos atmoszférája teljesen lenyűgözött minket: lenyűgöző színpadi műsorok, gyönyörűen megkomponált standok és kifogástalan szervezés. Ekkor merült fel bennünk a kérdés: miért nem rendezünk hasonlót Budapesten? Beszélgettem a kollégáimmal, és így született meg az ötlet: indítsunk el egy őszi kiállítást. A januári időpont már nem igazán ideális, hiszen a párok egyre korábban kezdenek el tervezni, míg ősszel még van lehetőségük helyszínt és szolgáltatót választani a következő szezonnak.

A feleségemmel közösen elhatároztuk, hogy újra ellátogatunk Londonba, ahol alaposan megvizsgáltuk a kiállítás részleteit – a színpadi produkciókat, a beléptetési rendszert és a program felépítését. Hazatérve magunkkal hoztuk az inspirációt. Megkerestük a Hungexpót, és elmondtuk, hogy rendelkezünk 500 ezer forinttal, és szándékunkban áll egy esküvői kiállítást szervezni. Eleinte kissé furcsán néztek ránk, de miután utánanéztek, és látták, hogy komolyak vagyunk, zöld utat kaptunk a projektünknek.

Kimutatott tény, hogy az ősz valóban ideális választás a lánykérésekhez. Míg sokan úgy vélik, hogy a karácsony a legnépszerűbb időpont, a valóságban a nyár, különösen május végétől szeptember végéig, sokkal inkább kedvező. Ekkor a lánykérések kétharmada zajlik, így az őszi kiállítás remek alkalom, hogy a frissen eljegyzettek inspirációt merítsenek a rendezvények megszervezéséhez.

Sokan azt hiszik, hogy a rendezvényeken nem történik valódi pénzmozgás, de a valóság egészen más. Számos üzleti megállapodás köttethet, még ha a kifizetések nem is zajlanak le azonnal. Az értékesítési szerződések és együttműködések szép számmal születnek, miközben az emberek inspirációt keresnek, katalógusokat böngésznek, és új ötleteket gyűjtenek. Azonban, amikor már ott vannak, gyakran leülnek beszélgetni a különböző szolgáltatókkal – legyen szó fotósról, esketőről, helyszínről vagy zenészről. Az ügyes és kreatív szolgáltatók pedig remekül kihasználják a lehetőséget, hogy bemutassák magukat és eladják tudásukat.

Vannak olyan szolgáltatók, akik izgalmas akciókkal rukkolnak elő, valódi kedvezményes ajánlatokkal. Én azonban gazdasági és értékesítési szempontból azt ajánlom, hogy ne mindenki automatikusan kínáljon árengedményeket. A kiállítás remek lehetőséget nyújt arra, hogy felmérjük, milyen igényeknek felel meg a piac, és mit bír el valójában.

Related posts