Duna-parti kerékpárút: Az állam felelőssége a vitás területek megoldása – Budakalász érvei A Duna-parti bicikliút tervezése és fenntartása során számos konfliktusos szakasz merül fel, amelyek rendezése elengedhetetlen az érintett települések és a kerékpá
Forián-Szabó Gergely polgármester az InfoRádióban sürgette, hogy az illetékes államtitkárság vonja be az önkormányzatot a konfliktusos dunai ártéri bringaútszakasz helyzetének rendezésébe azzal, hogy 2019 után végre meghallgassa a helyieket arról, merre kéne igazából vezetnie az EuroVelo 6-nak.
Mint az Infostart Budakalász város hivatalos közlésére hivatkozva megírta, a település sürgeti az EuroVelo 6 Duna mentén haladó, rendkívül fontos kerékpárút nyomvonalának módosítását.
A kezdeményezés nem új keletű, hiszen már 2019-ben a város figyelmeztetett arra, hogy a Lupa-tó és a Duna által körülhatárolt területen a közlekedők, kutyasétáltatók, futók és a Manóvár látogatói olyan forgalmi helyzetet teremtenek, amely sürgős beavatkozást igényel. Az ezt követő években pedig a korábban megfogalmazott aggodalmak valósággá váltak. Erre a helyzetre reagál Budakalász az EuroVelo 6 vonalának részleges terelésével kapcsolatos javaslataival.
Forián-Szabó Gergely polgármester határozottan hisz abban, hogy a térség legelbűvölőbb része éppen itt található: egy idilli, hűs árnyat adó ártéri erdő, amely közvetlenül a Duna partján terül el.
"A legnagyobb kihívást az üdülőterület jelenti, ahol sokan életvitelszerűen tartózkodnak. A kerékpárút közvetlenül a házak és a kertkapuk előtt halad el, ami gyakori konfliktusokat generál, főként a gyorsan haladó kerékpárosok miatt. Emellett az út vegyes használatú, hiszen sokan érkeznek a partra sétálni, gyakran kutyával vagy gyerekekkel, és ők is ezt a forgalmas szakaszt választják."
Az elterelési javaslat másik fontos aspektusa, hogy amikor a Duna vízszintje még a legkisebb mértékben is emelkedik, azonnal be kell zárni ezt a szakaszt, mivel itt található az EuroVelo 6 legmélyebb pontja. Ilyen esetekben évente akár többször is szükség lehet a kerékpárosok irányának megváltoztatására, hogy biztonságosabb útvonalakat biztosítsunk számukra.
A 2019-es figyelmeztetések idején sajnos nem volt fogadókészség a probléma kezelésére, hiszen a már folyamatban lévő kerékpárút-fejlesztések szerződéseit időközben aláírták. Amikor a konfliktusok ténylegesen felszínre kerültek, figyelmeztető táblákat helyeztek ki, és forgalomlassító megoldásokat is alkalmaztak, de ezek a lépések nem hozták meg a remélt eredményeket. Ezt követően került terítékre három alternatív útvonaljavaslat, amelyek célja a helyzet javítása volt.
Az útvonaljavaslatok közül egy részlegesen fenntartja a konfliktusokat, de érdemben csökkenti, kettő viszont olyan, ami nagyrészt megoldaná a problémákat. ú
"A nyomvonal-kijelölésbe fontos, hogy az önkormányzatot is vonja be az állam, mi ebben konstruktívak vagyunk, és ezért is kerestük meg az illetékes államtitkárságot, hiszen ennek a szakasznak a kiépítése állami feladat" - hangsúlyozta Forián-Szabó Gergely.
Már korábban is zajlottak kisebb egyeztetések, de az ötletek mögött sosem álltak konkrét források, ami miatt a tárgyalások eddig eredménytelenek voltak. Az utóbbi időszakban azonban a konfliktusok még élesebbé váltak, és a helyzet feszültsége tovább nőtt. Manófalva is a hónap elején súlyos károkat szenvedett el ezen a területen, így a polgármester szavaival élve, elengedhetetlen, hogy ezt a feladatot prioritásként kezeljük.
Az ügy kapcsán megkerestük az Aktív Magyarországért felelős államtitkárságot is.




