A csökkenő kereslet következtében egy szlovákiai autógyár bejelentette, hogy lemond bizonyos gyártási napokat.
Az európai autógyártók egyre nehezebb helyzetben vannak: a vásárlói kereslet visszaesése miatt több gyár is kénytelen módosítani termelési terveit. A legfrissebb információk szerint a zsolnai Kia-üzem is gyártási napokat töröl.
A TV Noviny híradása szerint egy névtelenséget kérő forrás jelezte, hogy a hónap során már kétszer is leállt a termelés, és ez a helyzet a következő héten is megismétlődhet. Pavol Prepiak, a Szlovák Autóipari Szövetség alelnöke rámutatott, hogy a probléma nemcsak helyi, hanem egész Európát érinti: "Jelenleg jelentősen csökkent az autóvásárlási kedv, és nem tudjuk visszaállítani a járvány előtti szintet."
A szakértők véleménye szerint a visszaesés hátterében több tényező is áll: a folyamatosan emelkedő árak, az autók egyre összetettebb technológiai megoldásai, valamint a kínai autómárkák rohamosan növekvő jelenléte. Maroš Čabák, elismert autós újságíró, kiemelte, hogy az előző év folyamán Szlovákiában körülbelül nyolc új kínai autómárka bukkant fel a piacon.
A Kia zsolnai gyárának szakszervezete úgy véli, hogy a helyzet nem válságos, és az üzem továbbra is képes teljesíteni a gyártási célkitűzéseit. A leállások mögött részben az elektromos autók gyártására való átállás is állhat.
A nagyszombati Stellantis is jelentős átalakuláson esett át, hiszen sikeresen áttért az elektromos járművek gyártására. Ezzel párhuzamosan a nyitrai Jaguar Land Rover-üzem nemrégiben újraindította a termelést, miután egy kibertámadás miatt leállásra kényszerült. Jelenleg mindhárom műszakban folyamatosan zajlik a munka, így a gyártás ismét lendületet kapott.
A szlovák autóipar eddig a nemzeti gazdaság egyik alapköveként funkcionált, azonban az idei kihívások következtében szakértők előrejelzései szerint jövőre csökkenni fog az állami költségvetésbe beérkező adóbevételek mértéke. Az elemzők véleménye szerint a következmények "kétségtelenül érezhetőek lesznek, és sajnos nem kedvező irányba mutatnak."




