Új fejlemények várhatóak a NAV rendszerében, így sokak számára hibaüzenetek érkezhetnek. Érdemes felkészülni a változásokra!

A számlaadatok minőségének javítása érdekében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szeptember 15-től szigorúbb intézkedéseket vezet be bizonyos hibatípusokkal szemben – hívta fel a figyelmet a hivatal hétfőn közzétett közleményében.
A múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy a vállalkozások gyakran figyelmen kívül hagyják a rendszer által küldött figyelmeztető hibajelzéseket, függetlenül azok számától. Hiába teljesítik az adatszolgáltatási kötelezettségeket, nem hajlandók frissíteni a számlakiállítási folyamatukat vagy az adatszolgáltatási rendszereiket.
Tavaly 52 millió figyelmeztetést küldött a hivatal, ebből a számlaadatok tisztítása miatt a NAV tervei szerint 12 milliót érintene a szigorúbb elbírálás.
Ezek ősztől úgynevezett error üzenetet kapnak, így a számlaadat-szolgáltatást az adóhivatali rendszer nem fogja beengedni, ami a gyakorlatban olyan, mintha nem is érkezett volna arról a számláról adatszolgáltatás a NAV-hoz - ismertette a hivatal.
A NAV március 26-án, 2025-ben közzétette az Online Számla rendszer validációinak tervezett módosításait. Az adóhatóság összesen 21 különböző validáció szigorításáról kérdezte meg az adózók és szoftverfejlesztők véleményét és javaslatait, amelyeket a jövőbeli változások során figyelembe fognak venni.
Az egyeztetések során nemcsak az derült ki, hogy egy-egy validációnak a módosítása akár jelentős számlázószoftver működés változással is járhat, hanem az is, hogy a vállalkozásoknak az átálláshoz időre és tesztelésre is szükségük van. A NAV ezért 2025. szeptember 1-jétől szeptember 15-ig tesztelési lehetőséget biztosít, és először az Online Számla tesztkörnyezetébe telepíti a megváltozott validációs szabályokat.