Csalás: Kínából beszerzett késeket értékesítenek tízszeres áron, miközben azokat saját készítésű magyar termékekként tüntetik fel.


Idén karácsonykor ismét megfigyelhető volt az a jelenség, hogy a magyar piacon olcsón, Kínából beszerzett termékek özönlik el a boltokat, amelyeket kézműves, saját készítésű termékekként próbálnak eladni. Ez a gyakorlat nemcsak a helyi termékek versenyképességét csökkenti, hanem a vásárlók megtévesztéséhez is vezet. Az Alföldi Kések például ezzel a módszerrel próbálja megnyerni a vásárlókat, miközben arról beszél, hogy a támogatásuk alatt álló magyar vállalkozásokat és a 100%-ban hazai termékeket népszerűsítik. Az árak 500-tól 2000 Ft-ig terjednek, ám a termékeket akár 70 ezer forintos áron is árusítják. Ez a gyakorlat nem új keletű, és nem csupán egyetlen vállalkozásra jellemző; számos hasonló "üzleti modell" létezik, ahol Kínából beszerzett olcsó termékeket árulnak magas áron, ügyes marketinggel megtámogatva. A Szent Korona Rádió is felhívta a figyelmet erre a problémára.

Az Alföldi Kések weboldal pofátlanul "100%-ban magyar" vállalkozásnak állítja be magát, a weboldalon szereplő mottó: "Magyar Szív, Magyar Lélek, Magyar Vállalkozás". Ezzel a marketing szöveggel téveszti meg a vásárlókat, akik magyar terméket szeretnének vásárolni. Egy "szívszorító" történettel próbálnak meg hatni a potenciális vevőkre, miszerint az oldal mögött álló személy korán távozott édesapja munkáját folytatja, és az ő emlékére hozta létre a webshopot. A weboldal mögött álló fiatal "vállalkozó" az Általános Szerződési Feltételek szerint egy bizonyos Wagner Martin, valóban magyar, de nem kovács, hanem marketinges. A késeket nem ő kovácsolja, hanem nagy tételben olcsón rendeli Kínából. Ráadásul azt állítja, hogy célja a magyar kovács közösség fenntartása. Ezzel a tevékenységgel éppen az ellenkezőjét éri el. De eleve fizikailag is képtelen kovácsolni, hiszen egy panelház negyedik emeletén lakik.

Figyelem, kedves követők! 🚨 Itt az ideje, hogy leleplezzük a trükköt! @kardkovacs posztjában bemutatja, hogyan próbálják meg rásózni ránk a kínai silány termékeket, miközben magyar kézi kovácsoltként állítják be őket! Ne dőljünk be a csalásnak! ♬ Eredeti zene - BTG_kardkovacs

Martinunk létrehozott egy látványos webshopot, amin 5 különböző kést és kovácsszerszámokat lehet vásárolni - utóbbiak persze, már elfogytak (ha voltak egyáltalán, és nemcsak legitimációs céllal kerültek feltöltésre). Az egyes késekhez új termékfotókat töltött fel, magyar fantázianevekkel látta el, és jól hangzó szövegekkel reklámozza őket, elárasztja velük az internetet. Ezeket a késeket Aliexpressről, Alibabáról, és más kínai oldalakról nagy tételben 1-3 ezer forintért rendeli, és tízszeres vagy még magasabb áron adja el, arra hivatkozva, hogy ő saját kezével kovácsolta ezeket. Ez a jelenség nem egyedi, már korábban például a Mátra Műhely nevű, már nem létező weboldal csinálta ugyanezt. Míg korábban csak kétszeres-háromszoros árazás volt jellemző, az "Alföldi Kések" fantázianévvel már mohóbb lett, és 10-25 ezer Ft-ért árulja a késeket, de van már 70 ezer forintos példány is, ez az ár már kezd nagyságrendben közelíteni egy valóban kézzel kovácsolt penge árához.

Mennyit ér valójában egy tömeggyártott és egy kézzel kovácsolt kés? A Kínából importált kések, amelyek nagy acéllapokból lézertechnikával készülnek, általában 2-3 ezer forintos áron kaphatók. Ezzel szemben egy igazi, kézzel készített kovácsolt kés ára manapság 40-80 ezer forint között mozog, amennyiben valódi kovácsolásról van szó, nem csupán egy lap kivágásáról. Az Alföldi Kések weboldala azt a hamis illúziót keltette vásárlóiban, hogy kedvező áron juthatnak hozzá egy valódi, kézzel kovácsolt késhez, miközben a mögött álló vállalkozó jelentős nyereséget realizál a valós értékükhöz képest sokszorosára túlárazott termékek viszonteladásából. Ez a jelenség sajnos nem példa nélküli, de fontos, hogy részletesen foglalkozzunk vele, hogy felhívjuk a figyelmet az ilyen átverésekre, hiszen ez a helyzet jól példázza a "kínai gagyizást". Persze, sok tehetséges késkészítő vásárol damaszt lapokat, és ezekből készíti el a késeit. Ez is egyedi munkának számít, hiszen a mester maga tervez és formálja meg a kést, tehát nem tömeggyártásról beszélünk – bár az ilyen kés sem járt kovácstűz közelében, de szép és egyedi darabokat lehet létrehozni ezzel a technikával is. Ha pedig olyan kovácsmesterről van szó, aki saját kezűleg végzi el a damasztolást, akkor a munkájába fektetett energia és szakértelem alapján a 100 ezer forintos ár is indokolt lehet egy 12-15 cm-es konyhakés esetén, különösen, ha az valóban professzionális minőségű, bőrműves által készített tokja és különleges markolata is van. Az Alföldi Kések csupán annyit kínálnak, hogy saját logóval látják el a késtokokat, és logós díszdobozban küldik el azokat. Ezen kívül nem adnak hozzá semmit, csupán jelentős összegeket költenek közösségi média hirdetésekre. De vajon hol kovácsolhatna az illető? A vállalkozás címén, egy székesfehérvári lakótelep 4. emeletén biztosan nem. Az átverés károsultjai összefogtak, és közös jogi lépéseket terveznek. Reméljük, sikerrel járnak a csalóval szemben, és igazságot nyernek.

Mi a valódi probléma? Fontos tisztázni, hogy a kereskedelem önmagában nem a bűnös: léteznek olyan vállalkozók, akik ügyesen megtalálják a jó forrásokat, majd egy magasabb áron értékesítik azokat. Ez a kereskedelem lényege. Azonban az igazi üzletrontás ott kezdődik, amikor ezt a tevékenységet saját, kézi kovácsolásként és családi hagyományként tálalják, mintha egyedi késkészítéssel állnának elő. Ezzel a gyakorlatilag tönkreteszik a hazai késkovácsokat és késkészítőket, hiszen ki fog tőlük vásárolni olyan késeket, amelyek valóban kézzel készültek és egyediek, amikor a piacon olcsóbban találhatók „egyedi” termékek? A legfelháborítóbb az, hogy az Alföldi Kések Facebook-oldalán egy jótékonysági licitet hirdettek meg egy „egyedi” bicskára, amelynek befolyt összegét állítólag egy gyermekotthonnak vagy gyermekkórháznak szánják. Igen, bicskanyitogató helyzet – mondhatnánk stílszerűen. Ráadásul, a közösségi médián keresztül a magyarok nemzeti érzületére is hatva próbálják növelni a forgalmukat, ami különösen megdöbbentő.

Wagner Martin nem az egyetlen, aki a csalás útjára lépett a webshopok világában. Például a Dacobi.hu, amely Kolozsváron bejegyzett vállalkozás, szinte az összes Aliexpressen kapható kést elérhetővé teszi számunkra. Legalább annyira őszinték, hogy nem próbálnak többnek tűnni, mint egy egyszerű online bolt, ahol az árak 2-3-szorosak. Nem próbálnak kézműves termékekként feltüntetni a késeiket, és nem hivatkoznak "családi hagyományokra" a kovácsolás kapcsán. Az öntudatos és felelősségteljes vásárlás alapja a tájékozottság. Mindig érdemes alaposan utánajárni, mielőtt eldöntenénk, hogy vásárolunk. Ne hagyjuk magunkat megtéveszteni a vonzó marketingfogások által, hanem keressük a valóságot. Ha egy vállalkozás honlapján és közösségi média oldalán csak általános "stúdiófotók" találhatók, és nincsenek hiteles videók a munkafolyamatokról, sőt, ha a tevékenységük nem igazolt több évre visszamenőleg, akkor valószínű, hogy átverésről van szó. A kések készítői és kovácsai esetében a helyzet még világosabb: ők nem használnak fantázianeveket, hanem saját nevüket vésik a pengékre. Ráadásul könnyen elérhetők telefonon, és kérésre szívesen megosztanak fotókat a műhelyükről és a munkafolyamataikról. Egy igazi alkotó mindig bemutatja az alkotás lépéseit, hiszen a kézművesség lényege éppen az egyediség és a kreativitás. Fontos szabály, hogy ami kézműves, az mindig egyedi, legyen szó akár kovácsolt, faragott vagy kerámia termékről: minden egyes darab megismételhetetlen. A művészet lényege éppen ez az egyediség. Nincs olyan, hogy egy kovács 100 azonos kés példányt készít. Még ha sablon alapján is dolgozik, mindig lesznek apró eltérések, hiszen anyaghiány vagy színváltozás esetén a végtermék sosem lesz pontosan ugyanolyan. Egy igazi művész pedig mindig a saját, egyedi stílusával és értékrendjével ruházza fel az alkotásait.

Related posts