**Top 10: Stabilan Magas Áron Forgó Örökzöld Növények** 1. **Himalája Cédrus (Cedrus deodara)** - Impozáns megjelenése és tartóssága miatt népszerű választás, különösen parkokban és kertekben. 2. **Mérsékelt Éghajlatú Fenyő (Pinus sylvestris)** - Kiváló

Temérdek olyan autó létezik, aminek olyan hirtelen lőtt ki az ára a sztratoszféráig, hogy szerencsétlen álmodozók tömegei ragadtak tollat, hogy szomorúan lehúzzák ezeket a na majd egyszer listájukról. Te is biztosan tudod, hogy miről beszélek: a párszázezres, értelmes állapotú GSi-k, GTI-k, az ötmilliós E46 M3-ak és a fityingekért árult Porsche 944-ek kora lejárt. Na, most nem ezekről lesz szó.
Ezúttal olyan örök klasszikusokat gyűjtöttem össze, amelyek minden autórajongónak azonnal eszébe jutnak, hiszen régóta felháborítóan magas áron kelnek el. Nem a sokmilliós, szupersportautókról és gyűjtői ritkaságokról fogunk beszélni, hanem inkább azokról a viszonylag nagy példányszámban készült modellekről, amelyek különlegességüknél fogva sokak vágyálmát képezik. Ezeket az autókat a szemünk sarkából figyeljük, hátha egyszer a kriptovaluták piaca végre kedvező fordulatot vesz számunkra.
De vajon hol tartanak manapság azok a típusok, amelyeket hosszú időn keresztül megfizethetetlennek gondoltak? Tovább emelkedtek az áraik, esetleg stabilizálódtak, vagy netán olcsóbbá váltak? Utánajártam a piaci helyzetnek.
Önkényesen néhány olyan alapdarabbal kezdem, amik a saját lottónyerős toplistám elején feszítenek. Szerelmem az összes Skyline, de a szívem igazi csücske az R34 GT-R. A rajongásomat a fantasztikus, tökéletesen időt álló külsején kívül a gyerekkoromat meghatározó Gran Turismókon, Need For Speeden és Halálos Iramban filmeken keresztül vívta ki.
Úgy tűnik, hogy a popkultúrában elfoglalt hely sokkal nagyobb fegyvertény, mint az, hogy egy típus autóipari szempontból mekkora jelentőségű. Ha utóbbi számítana, akkor a világot végigverő, a maga korában szuperfejlettnek számító R32 GT-R-ért őrülnének meg a rajongók.
A Skyline-ok ára már régóta az egekben jár, és köztük is kiemelkedik a legendás R34 GT-R, amely évek óta gyakorlatilag megfizethetetlen. Sajnos a helyzet tovább romlott: a legolcsóbb gyári GT-R-ek ára körülbelül 50 millió forintnál kezdődik. A piacon található gyárilag Midnight Purple színű, V-Spec kiadás pedig akár 160 milliót is érhet. Szomorúan kell megállapítanom, hogy a saját példányomat valószínűleg még jó ideig nem fogom tudni a garázsomban tudni.
A T1 Samba számomra igazi különlegesség, és nem vagyok az egyetlen, aki így gondolja. Alig ismerek olyan embert, aki ne olvadna el ennek a kisbusznak a bájától. A hatalmas, kerek fényszórók, a gömbölyded forma és a vidám színek mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a T1 ne csupán egy autó legyen, hanem egy igazi életérzés. Még azok is, akiket általában nem kötnek le az autók, könnyen elbűvölődnek tőle, hiszen a T1 Samba igazán képes megfogni a szíveket.
A hivatalosan Typ 2 néven ismert kisbusz legizgalmasabb változata kétségtelenül a Deluxe Microbus, más néven Samba. Ennek a modellnek a különlegességét az összesen 21 vagy 23 ablak adja (1964-től a legutolsó oszlopokon már nem találhatóak ablakok), valamint a szekrényajtóként nyíló oldalajtók és a nyitható vászontető. Ezek a jellegzetességek teszik ezt a kisbuszt igazi ikonná.
Kevés vidámabb négykerekű létezik a Sambánál, ezért aztán nem meglepő, hogy sokan szívesen birtokolnának egyet. Egyértelmű, hogy egy ennyire pozitív kisugárzású, öreg autó nem lehet igazán olcsó. Volt idő, amikor 40 milliót kértek a legolcsóbb Sambákért is, manapság azonban valamivel olcsóbban, 30 millió körül is hozzá lehet jutni szép állapotú, eredeti példányokhoz.
Pro tipp: Amennyiben valaki nem ragaszkodik ahhoz, hogy a darab eredetileg is Samba néven ismert változata legyen a birtokában, akkor akár 8 millió forint körüli összegért is rátalálhat olyan átalakított példányokra, amelyek szinte teljes mértékben megegyeznek az eredetivel.
Ha csak egy autót választhatnék magamnak, és nem lenne lehetőségem eladni, hogy aztán több másikat vásárolhassak, akkor határozottan egy 964 Turbo lenne a választásom. Nem ez a leggyorsabb vagy legélesebb Porsche 911-es modell, és tudom, hogy nem mindig könnyű vele együtt élni, de ettől még nem izgat. A formája, a hangja, a kerekei, a stílusa, és tulajdonképpen minden egyes részlete magában hordozza a Porsche 911 lényegét. Egyszerűen elbűvölő.
A 964 Turbo sosem volt a megfizethető autók táborában: már a Bad Boys első részében is megemlítik, hogy 105 ezer dollárt kértek érte, és még azt is megjegyezték, hogy pohártartóval nem rendelkezik. Az újkori árakhoz képest már jócskán elszállt: a legolcsóbb 964 Turbókért is 100 milliót kérnek el, de a 200 milliós ár sem számít ritkaságnak. Összehasonlításként: ennyi pénzből akár egy új 911 GT3 RS-t és egy 911 Carrera GTS-t is beszerezhetünk.
Sok olyan pillanat volt, amikor fillérekért lehetett megszerezni egy régi Ford Mustangot. Azonban a zseniális Carroll Shelby által élesre fent változatokra ez szinte sose volt igaz: egy GT350-ért vagy egy GT500-ért mindig szabad szemmel is jól látható pénzt kellett leszurkolni.
A lágy vonalvezetésű pony car testvére, amelyet precízen hangoltak és versenypályákon is magabiztosan mozog, igazi ínycsiklandó csemege. Ráadásul nem is készült belőle túl sok, így különlegessége még inkább felértékelődik. A 1966-os és 1967-es modellek ára a piacon 50-60 millió forinttól kezdődik, de a legtöbb esetben inkább 80 millió körüli összeggel lehet számolni, ha valaki valóban egy autentikus példányra vágyik.
Nem meglepő, hogy az autógyűjtők körében a legkeresettebb modellek közé tartoznak az első évjáratú, 1965-ös GT350-ek. Az árak lenyűgözőek: a legolcsóbb példány is 130 millió forint körüli összegnél kezdődik, míg a gyárilag versenyautónak tervezett változatok gyakran túllépik az egymillió dolláros, azaz 390 millió forintos határt. Igazán extrém esetekben, mint például a 2020-as Mecum árverésen, egy 1965-ös GT350R prototípus 3,85 millió dolláros, vagyis 1,5 milliárd forintos áron kelt el. Ezek az autók nem csupán közlekedési eszközök, hanem valóságos befektetések is, amelyek a motorsport történetének ikonjai.
A Ferrarik legnagyobb része simán elfért volna ezen a listán, hiszen a legtöbbnél sose jön el az a pillanat, amikor annyira olcsók, hogy akár egy használt Mondeo árán is meg lehet őket kaparintani. A 360 Modena annyiban mindenképp érdekes, hogy a többihez viszonyítva jóval szerényebb áron adják, miközben a Ferrarik hangulatát hibátlanul tudja.
A középre elhelyezett 3,6 literes, 400 lóerős szívó V8 motor lenyűgöző hangzásával kápráztat el, miközben a manuális váltó precizitása és a dizájn időtlen eleganciája egyaránt magával ragad. A 360 Modenák ára néhány éve mélypontot ért el, akkoriban körülbelül 20 millió forintért lehetett hozzájuk jutni. Érdekes módon, az árak azóta sem szöktek az egekbe: a 30 millió forintos sávban még mindig széles választék várja a rajongókat.
A negyedik generációs Toyota Supra ára az utóbbi években szinte robbanásszerűen emelkedett, hasonlóan az R34-es Skyline-hoz, amely már jó ideje a legendák közé tartozik. A népszerűségét számos ikonikus filmes szerep és videojáték táplálta, így a Supra mára a sportkocsik egyik szimbólumává vált. Ráadásul a világ minden táján elterjedt a hír, hogy a Supra 2JZ motorja rendkívül strapabíró és könnyen tuningolható, ami szintén hozzájárul az árazásának emelkedéséhez.
A Supra tuningolhatósága valóban vonzó lehetőség, de nem szabad elfelejteni, hogy a költségek is jelentősek. Egy alaposan kidolgozott átépítés könnyedén annyiba kerülhet, mint egy új Corolla. Érdekes, hogy ebben az esetben a kiadott pénz nem tűnik el nyomtalanul: a Supra esetében a gyári, érintetlen modellek ára mellett a prémium minőségű, szakszerűen átalakított példányokért is mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.
Tartsuk meg a gyári vonalat: a legnépszerűbbek a gyárilag ikerturbós, manuális váltóval ellátott modellek. Az árak a legkisebb példányok esetén 30 és 40 millió forint között mozognak, de ha egy ritkább, keveset futott és különösen vonzó példányra vágyunk, akkor már 60 millió forint körüli összeggel kell számolnunk.
A nyolcvanas években teljesen átírta a raliversenyzés királykategóriáját az Audi: a B-csoportba megérkezett a Quattro, és vele együtt az a teljes őrület, ami miatt a mai napig sokan a ralizás aranykorának tekintik azt az időszakot. A B-csoportban szereplő, tűzokádó versenyautó pillanatok alatt népszerűvé tette az utcai Audikat is.
A menő tégla legvágyottabb, utcai változata a versenyautóra leginkább emlékeztető, viccesen rövid tengelytávú Sport Quattro, de ez már rég elérhetetlen. A homologizációs célból gyártott szörnyből irgalmatlanul kevés készült, épp ezért ezek felfoghatatlan pénzekért cserélnek gazdát. A bárhol és bármikor felismerhető hangon üvöltő, 306 lóerős, sorötös szörnyből jelenleg egyetlen eredetit árulnak a Mobilén: azért 700 ezer eurót, azaz bő 280 millió forintot kérnek.
Jóval gyakoribb, de régóta drága darab a hosszú Quattro, amiből bő 11 ezer darabot gyártottak. Ez elsőre ránézésre hasonlít az Audi Coupéra, de a technika más: a csúcsmodellben ott a legendás összkerékhajtás és a turbós sorötös is. A hosszú Quattrókért is minimum 30 milliót kell fizetni, ha értelmezhető az állapotuk.
A japán autóipar egyik legnagyobb büszkesége a lenyűgöző Honda NSX, amely minden részletében kiemelkedő. Az Ayrton Senna közreműködésével megálmodott, tökéletes egyensúlyú, középmotoros sportautó annyira precízen megmunkált, hogy a mai napig etalonnak számít a teljesítmény és a dizájn terén.
Az NSX már a maga korában is a zavarba ejtő tökéletesség megtestesítője volt, az évek során pedig poszterautóvá nőtte ki magát, amelyért tömegek rajonganak. Éppen ezért sosem volt olcsó: emlékszem, már a kétezres évek közepén is körülbelül 10 millió forintot kértek egy szép példányért, ami akkoriban szinte egy jó budapesti lakás árával volt egyenértékű.
A feltűnő piros szín és a jellegzetesen lapos karosszéria miatt sokan Ferrarihoz hasonlítják az NSX-et, amely mára már néhány Ferrari árát is túlszárnyalta. Érdekes azonban, hogy az árak emelkedése mostanra lelassult; az NSX-ek ára stagnáló tendenciát mutat. Jelenleg körülbelül 35 millió forintért számos példány közül választhatnak azok a potenciális vevők, akik ezt a különleges modellt keresik.
A BMW E30 M3 ára szinte varázsütésre emelkedett megdöbbentő mértékben: kis túlzással egyik nap még pár millió forintért vásárolták rali célokra, másnap pedig már annyit ért, mint egy vadonatúj M4. Nem meglepő, hogy régóta a drágább autók közé tartozik, de az már igencsak meglepő, hogy volt idő, amikor fillérekért árulták.
Minden adott ahhoz, hogy ez az autó igazán különleges legyen: egyrészt ez az első M3, és egyben az egyetlen sornégyes is, amely ráadásul egy versenyautó sikerén alapul. Emellett elképesztően vonzó a megjelenése. Az ikonikus nyolcvanas évek klasszikusának ára az utóbbi időben csökkent: míg néhány éve még 40 millió forint felett cserélt gazdát, ma már 30 millió körüli áron is megtalálható az eredeti E30 M3.
A ritkasága miatt a lista legnagyobb kakukktojása a Peugeot 205 T16, amit az érdekesség kedvéért emeltem be ide. A T16 csak nyomokban emlékeztet a 205-re: a 197 lóerős, turbós egynyolcasát középre építették be, mind a négy kereke hajtott, és a kasznija is jóval szélesebb, mint egy mezei 205-ösé.
Ahogy a Sport Quattro és az E30 M3, úgy a 205 Turbo 16 is homologizációs célból született, és mindössze 200 darab készült belőle. Jól gondolod, hogy egy ennyire ritka különlegesség tartja az árát: 2024-ben 120 millióért adtak el egy alig 16 ezer kilométert futott, hibátlan állapotú példányt. Már akkor is leírtam, hogy nekem ez nagyszerű vételnek tűnik, hiszen a ritkaságához képest nem kértek érte drámai összeget.