Feltűnően népszerű a ChatGPT a fiatalok között: egyre többen fedezik fel a technológia nyújtotta lehetőségeket a házi feladatok megoldásában.
A Pew Research Center legújabb kutatása alapján tavaly a tizenévesek körében több mint kétszeresére emelkedett azoknak a száma, akik nyíltan bevallották, hogy a ChatGPT-t alkalmazzák a házi feladatuk megoldásához.
A csapat a 13 és 17 év közötti amerikai fiatalokat kérdezte meg a ChatGPT és hasonló chatbotok alkalmazásáról. Az eredmények alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a diákok egyre inkább felfedezik a technológiát, és egyre magabiztosabban használják azt – számolt be róla a New York Post.
A legfrissebb felmérések alapján 2024-ben a tizenévesek körében már körülbelül 26%-ot tesz ki azok aránya, akik mesterséges intelligenciával működő chatbotokat alkalmaznak iskolai feladataik megoldásához. Ez a szám lenyűgöző növekedést mutat az előző évhez képest, hiszen 2023-ban csupán a fiatalok 13%-a számolt be arról, hogy ilyen technológiákat használnak a házi feladatok elvégzéséhez.
Lehet, hogy megnyugtató hír, hogy a serdülők többsége (73%) továbbra is azt állítja, hogy nem támaszkodik a technológiára a házi feladatok megoldásakor.
Az egyik legszembetűnőbb változás a tavalyi évhez képest az, hogy az afroamerikai és spanyolajkú tizenévesek egyre gyakrabban használják a ChatGPT-t iskolai feladatokra. 2023-ban az afroamerikai tizenévesek 13%-a és a spanyolajkú tizenévesek 11%-a számolt be arról, hogy tanulmányi célokra használja a chatbotot. Ez a szám azonban 2024-re 31%-ra emelkedett.
Ehhez viszonyítva a fehér tizenévesek továbbra is alacsonyabb arányban választják a ChatGPT-t iskolai feladataikhoz. 2024-re csupán 22%-uk jelezte a használatát, ami ugyanakkor növekedést mutat az előző évhez képest.
Az afroamerikai és a spanyolajkú diákokkal együtt az idősebb tanulók is egyre többször használják a technológiát az iskolai feladatokhoz.
Érdekes módon a ChatGPT használatában nem volt jelentős különbség a nem vagy a háztartás jövedelme alapján.
"Jelen van. Nem lehet megállítani, hogy az emberek igénybe vegyék, így most már az a lényeg, hogy miként tudnánk a leghatékonyabban kihasználni" - nyilatkozta Pengcheng Shi, a Rochester Institute of Technology Számítástechnikai és Információs Tudományok Tanszékének dékánhelyettese.
Összességében a tizenévesek viszonya a technológia szerepéhez a chaten végzett feladatok jellegétől függően módosult.
A tinédzserek körében végzett felmérés során kiderült, hogy a válaszadók több mint fele (54%) támogatja a ChatGPT alkalmazását új témák felfedezésére. Érdekes módon csupán 9% volt az, aki nem osztotta ezt a véleményt.
Sokkal inkább elutasították, hogy a technológiát komplexebb feladatok végrehajtására vagy a feladatok teljesítésére alkalmazzák.
A tizenévesek véleménye megosztott a ChatGPT matematikai feladatok megoldásának elfogadhatóságáról: míg 29% úgy véli, hogy ez megfelelő, addig 28% elutasítja az ötletet. Az esszék írása terén azonban még határozottabb a konszenzus, hiszen a megkérdezettek 42%-a szerint kifejezetten helytelen a program használata, míg csupán 18% tartja azt elfogadhatónak.
Jamie Cohen, a CUNY Queens College médiatudományi adjunktusa egy korábbi interjúban úgy fogalmazott, hogy a nyomás elsősorban az oktatókra nehezedik, hogy felfedezzék, miként integrálhatják az új technológiákat a tanítási folyamatba. Rámutatott, hogy fontos feladatuk, hogy részletesen ismertessék a diákokkal a rendszerek működését, az adatállományok jellegét, a lehetséges hibákat, valamint azt, hogy miért nem megfelelő, ha így nyújtanak be egy dolgozatot.
Azok a diákok, akik ismerik a ChatGPT-t, nagyobb valószínűséggel használják iskolai munkájukhoz, és ezt elfogadhatónak tartják. Azok közül, akik "sokat" hallottak a technológiáról, 56% használja iskolai munkára, míg csak 18% azok közül, akik "csak egy kicsit" ismerik.
Ezek a vegyes vélemények tükrözik a mesterséges intelligencia eszközök használatával kapcsolatos etikai vitákat, amelyek a technológia fejlődésével párhuzamosan változnak.