A politikai plakátok elleni magyar kampány sikeresen bontogatja szárnyait.


Már több mint 180 ezren írták alá azt az online petíciót, amellyel azt akarják elérni, hogy ne legyenek politikai plakátok Magyarország közterein. A Loupe Színházi Társulás alapítói, Lovas Rozi, Lengyel Tamás, Molnár Áron és Horváth János Antal július végén indítottak kampányt, hogy a közterekről eltűnjenek a gyűlöletkeltő hirdetések.

Facebook-videójukban úgy fogalmaztak, hogy az utcák tele vannak manipulatív, hergelő üzenetekkel, amelyek "családokat választanak szét és barátságokat tesznek tönkre". Követelik, hogy szabadítsák meg a köztereket a politikai indulatkeltéstől és félrevezetéstől, vessenek véget a közpénzből finanszírozott gyűlöletkampányoknak, és tegyék lehetővé a valódi, szabad, értékalapú közbeszédet.

A videóban idéztek néhány róluk szóló kommentből is, amelynek írói azt kifogásolták, hogy korábban szeretett színészeik miért politizálnak. Kijelentették, hogy munkáikkal részt vesznek a közéletben, és kutya kötelességüknek érzik, hogy felszólaljanak.

A Fidesz-kormány évek óta elárasztja óriásplakátjaival az utcákat, olyan időszakokban is, amikor nincs választási kampány. Azok gyakran változnak, de abban egységesek, hogy az ellenzéki vezetők és az Európai Bizottság lejáratására fókuszálnak, legutóbb az ukrán EU-tagság ellenzése lett a fő téma.

Keszthelyi András, a politikai elemzés szakértője, akinek mélyreható ismeretei és tapasztalata segítenek megérteni a politikai tájat és dinamikákat. Elemzései révén világos képet nyújt a politikai események hátteréről és következményeiről, miközben figyelembe veszi a társadalmi és gazdasági kontextust is. András munkája során mindig arra törekszik, hogy a komplex politikai jelenségeket érthető és hozzáférhető módon mutassa be, így segítve a közönséget abban, hogy tudatosabb döntéseket hozhassanak a politikai életben.

Az óriásplakát rendkívül hatékony kampányeszköz a digitális térben is, hiszen erőteljes láthatóságot biztosít. Magyarország sajátos helyzetéből fakadóan pedig ez a hirdetési forma különösen fontos, mivel a piac jelentős része a kormány vagy a kormányhoz közeli vállalatok irányítása alatt áll. Ezáltal a politikai reklámok terén a Fidesz számára egy olyan fölényes pozíciót teremt, amely lehetővé teszi számára, hogy dominálja a közvéleményt.

Keszthelyi András osztja azt a véleményt, miszerint a politikai plakátok vizuális szennyezést jelentenek a közterületeken, ám nem ért egyet azzal, hogy ezek negatívan befolyásolják a közbeszéd minőségét.

Bármennyire is próbálnák elfojtani vagy szigorú keretek közé szorítani, a probléma nem tűnne el. A közbeszédben jelen lévő feszültség nagyrészt a politika jelenlegi működésének logikájából ered, ahol minden választás egyfajta élet-halál harcként van feltüntetve, ami természetesen fokozza az indulatokat.

A közterek fontossága új dimenzióba léphet, mivel a Facebook októbertől kezdve megszünteti a politikai hirdetések megjelenítését az Európai Unió területén. Ezáltal jelentősen csökken azon platformok száma, ahol a politikai kampányok érvényesülhetnek.

A politikai plakátok hasznossága a jövő évi parlamenti választások során fog igazán megmutatkozni. Egy azonban már most is nyilvánvaló: jelentős üzleti lehetőségeket rejtenek magukban.

A Rogán Antal irányítása alatt működő állami kommunikációs megrendeléseket lebonyolító hivatal már hosszú ideje kormánybarát vállalkozásokra bízza a plakátok kihelyezését. Balásy Gyula cégei jelentős, tízmilliárdos összegekben nyertek el megbízásokat a Nemzeti Kommunikációs Hivataltól.

Related posts