Sajnálatos hír az autós közösség számára: az éves sztrádamatrica ára várhatóan átlépi a 60 ezer forintos küszöböt.


A sztrádázás költségei jövőre emelkedni fognak, de a pontos mérték még kérdéses. Az autópálya-matricák díjának változását az előző augusztusi inflációs adat befolyásolja, ahogy azt a 45/2020. ITM-rendelet is előírja. Például 2024-ben 16,4%-os, míg 2025-ben 3,4%-os drágulásra számíthatunk.

Jelenleg még várakozásra van szükség az idei augusztusi inflációs adatokkal kapcsolatban, mivel a Központi Statisztikai Hivatal szeptember 9-én fogja nyilvánosságra hozni azokat. Azonban a Buksza, a HVG szerkesztőségi blogja már előrejelzéseket készített a sztrádamatrica-árakkal kapcsolatban, figyelembe véve a várható inflációs trendeket.

Az MNB legutóbbi inflációs jelentésében a rövid távú előrejelzés augusztusi áremelkedést 4,3-4,4 százalék között valószínűsít. A piaci várakozások is hasonló irányt mutatnak. Ebből kiindulva, egy jó becslést lehet készíteni a 2026-os matricaárakról, figyelembe véve a bizonytalansági tényezőket, ami miatt egy kicsit szélesebb tartományt alkalmaztunk, így az augusztusi várakozásaink 4,2 és 4,5 százalék között mozognak. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csupán egy előzetes becslés; a hivatalos árakat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. szeptember 9-e után fogja közzétenni.

A következő évben a személyautókra vonatkozó autópálya-matricák ára várhatóan 4,2-4,5 százalékkal fog nőni.

A sima személyautók éves matrica ára egyértelműen átlépi a 60 ezer forintos küszöböt. Ahhoz, hogy az ár 60 ezer alatt maradhasson, mindössze körülbelül 1,3 százalékos éves augusztusi inflációra lenne szükség, ami gyakorlatilag lehetetlen. Emellett egyértelmű, hogy a már említett, két évvel ezelőtti 16 százalékot meghaladó áremelkedéshez képest a következő években sokkal mérsékeltebb drágulásra lehet számítani, viszont a tavalyi 3,4 százalékos növekedésnél mindenképpen magasabb ütemű emelkedés várható.

A napi matricánál kicsit más a matek, bár közvetve azt is az augusztusi infláció határozza meg. A jogszabály szerint ennek az ára maximum az éves matrica árának 9 százaléka lehet. (Drágább nem, olcsóbb igen. Ennél a terméknél majdnem kimaxolták a 9 százalékos plafont az idén, hiszen a D1-es ligában 59 210 forint az éves matricadíj, napié pedig 5320, ami 8,98 százalékos szint, tehát lényegében a plafonnak megfelelő az ár. Jövőre az éves matricák becsült árából és a 9 százalékos maximális mértékkel kalkulálva 5550-5570 forintba kerülhet.

Ez egy becslés, de nem elhanyagolható, hogy volt már példa arra, hogy a sztrádamatricák árai nem kizárólag az augusztusi inflációs adatok alapján emelkedtek, hanem inkább kaotikus módon változtak. A 2023-as árképzés is eltért a megszokott forgatókönyvtől. Például az éves bérlet díját 5 százalékkal emelték, míg a 10 napos matrica ára már 44, a havi díj pedig 71 százalékkal drágult. Az emelés mögött az a magyarázat állt, hogy a havi és heti e-matrica árak nem feleltek meg az uniós irányelvekben megengedett szintnek, így az arányosítást szükségesnek tartották.

Related posts