Egy különleges intelligenciával felvértezett autópálya épül az M1-M7-es csomópontnál Budaörsön, amely másodpercenként lenyűgöző 1,5 gigabájt adatot fog produkálni.


A Budaörs környékén található M1-M7 autópálya szakaszán hamarosan egy innovatív, valós idejű digitális megfigyelőrendszer kezd el működni, amely a forgalom figyelemmel kísérésére szolgál. A rendszer 39 különböző érzékelőt alkalmaz – ezek között találhatóak LiDAR, radarok, hőkamerák és speciális látószögű kamerák is –, amelyek másodpercenként körülbelül 1,5 gigabájtnyi adatot gyűjtenek. Az összegyűjtött információkat optikai kábelek segítségével továbbítják a Magyar Közút adatközpontjába, ahol egy digitális modell segítségével valós időben jelenítik meg az adott útszakasz forgalmi állapotát. A projekt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatóinak közreműködésével, magyar-osztrák együttműködés keretében, az Eureka Central System program keretében valósul meg.

A fejlesztés célja, hogy az autók ne csak saját szenzoraik alapján közlekedjenek, hanem kapcsolatban álljanak az út infrastruktúrájával is. Ez azt jelenti, hogy ha például egy jármű sávot vált vagy fékez, arról azonnal információt kaphatnak más autók vagy a forgalomirányító rendszer. A megoldás támogatja az önvezető járművek fejlesztését, és megalapozza az úgynevezett V2X (vehicle-to-everything) kommunikációt, amely kulcsfontosságú lesz a jövő közlekedésbiztonsága szempontjából. Az ilyen digitális rendszerek már az új útépítési szabályok részei is, ahol kötelező építményinformációs modellt (BIM) is készíteni a hosszú távú üzemeltetés támogatására.

Related posts