Nyaralás repülőgéppel? Érdemes alaposan felkészülnünk az utazás különböző kihívásaira az alábbi tanácsokkal!

Az Európai Unió nemrég arra figyelmeztetett, hogy az idei nyár még a tavalyinál is súlyosabb késéseket hozhat a repülőtereken. Ennek okai a sztrájkok, a légiirányítók hiánya, az időjárási anomáliák és a megnövekedett utasforgalom, hiszen a július és az augusztus a légi közlekedés legforgalmasabb időszaka. Annak próbáltunk utána járni, mekkora késésekkel kell számolnunk, ha nyaralni indulunk.
Magyarország légterének forgalma nap mint nap több ezer repülőgépet vonultat fel, és ez a tendencia folyamatosan növekszik. Bár a repülőgépek többsége – 80 százaléka – csupán átrepül a fejünk felett, ezek a járatok is jelentős hatással vannak az égi közlekedési útvonalak terheltségére, akárcsak a hazánkból induló vagy ide érkező gépek. A HungaroControl statisztikái alapján a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma a legnagyobb a nyári hónapokban, különösen júliusban és augusztusban, amikor a budapesti légiforgalmi irányítók havonta több mint 100 ezer légi járművet irányítanak.
Nyaranta csak a charter járatok miatt háromszorosára nő a reptér forgalma - már önmagában ez elég ahhoz, hogy nehéz legyen a menetrendet tartani.
- A légi közlekedést úgy kell elképzelni, mintha az autópályán szeretnénk besorolni az autónkkal a mellettünk robogó kocsik közé - mondja Varga G. Gábor, az Egek Ura blog alapítója. - Amikor adódik egy kis rés, be tudunk hajtani, és felvesszük a haladás tempóját. Ezt a rést a polgári légi forgalomban "slot"-nak hívják - ez mutatja, hogy mikor indulhat vagy érkezhet egy repülő, amit a menetrend, a légtér telítettsége, illetve a biztonságos le- és felszállás feltételei határoznak meg. Késések már csak abból is adódhatnak, hogy ezeket a slotokat öt-tíz perccel eltolják a légi irányítók, mert szeretnék elkerülni egyes légterek túlterhelését.
A jelentős sztrájkok Francia- és Németországban általában a nyári hónapokra esnek, amikor a reptéri dolgozók megmozdulásai hatalmas tömegeket érintenek. Különösen nagy a hatásuk, ha a német vagy francia légteret is lezárják a protestálók követelései miatt.
A légi közlekedés terén tapasztalható munkaerőhiány nem csupán egyes országokat, hanem egész Európát sújtja. Ennek következményeként az európai légterek áteresztő képessége jelentős mértékben korlátozottá vált.
Szakértőnk rámutat, hogy idén Magyarország helyzete sok szempontból kedvezőbb, mint a tavalyi évben. A hazai légiirányítás sikeresen növelte a munkavállalók számát, és a Budapest Airporttal, valamint a Wizz Air légitársasággal együttműködve, számos strukturális átalakítást valósítottak meg. Ennek következtében a magyar légteret sokkal hatékonyabban tudják irányítani. Például tavaly nyáron Budapestről az első repülőgép-hullám 5:55 és 6:30 között indult, ami több mint huszonöt járatot jelentett.
Idén a menetrend átalakítása révén a gépek 5:00 és 6:50 között indulnak, ami lehetőséget biztosít a reggeli forgalmat irányító munkatársak számára, hogy alaposabban felkészítsék a járatokat. Ennek köszönhetően sikerült minimalizálni a késéseket, és a korábbi problémák nem jelentkeznek már. A Budapestről induló és ide érkező járatok forgalma valóban növekedett a tavalyi évhez képest, azonban a késések időtartama nem mutat emelkedést. Bár akadnak késések, ezek mértéke messze elmarad a 2024-es évhez képest.
Július elején egy rendkívüli hidegfront sújtott le Magyarországra, amely brutális lehűlést és 130 km/órás szélvihart hozott magával. A vihar következtében a reptér épületei súlyosan megsérültek, és számos járat nem tudott sem felszállni, sem pedig landolni. A kifutópályákat biztonsági intézkedések miatt le kellett zárni, így a légiközlekedés teljes mértékben megbénult.
A jövőben is számíthatunk hasonló szélsőséges időjárási eseményekre, mivel a hidegfrontok egyre intenzívebben hatolnak be a száraz, meleg időszakok után.
Előfordulhat, hogy bár Budapesten ragyogó, derült időben indulunk el, mégis hosszabb várakozásra számíthatunk a kifutópályán. Ennek oka lehet, hogy a légtérben, vagy a célországban heves vihar tombol, ami miatt a gépünk nem kapja meg a felszállási engedélyt, és akár fél órát is eltölthetünk a földön, míg a helyzet rendeződik.
- Tavaly a késések igen nagy hányadát okozta az, hogy már júniusban felváltva küzdöttünk a kánikulával és a viharokkal - folytatja Varga G. Gábor. - Ha épp nem repültünk, ebből csak annyit észleltünk, hogy leszakadt az ég, félórát zuhogott, majd elállt. A levegőben viszont ezt komolyan kell venni. 2024-ben jóval több olyan zivatarzóna alakult ki felettünk már júniusban, ami miatt jelentősen korlátozni kellett a magyar légtér forgalmát, és ebből alakultak ki dugók, késések. Ha túl erős a szél, akkor az utasok beszállítását is el kell halasztani, mert veszélyes lehet a betonról, lépcsőn beszállni a gépekbe. Ritkán, de előfordul, hogy az időjárás miatt a gép repülhetne, de az utasokat nem tudják a repülőhöz juttatni, és ezért kell várni.
Az időjárás okozta problémák között említhetjük még az erdőtüzeket is, amelyek füstje akadályozhatja a látási viszonyokat a repterek körül. Sőt, az még gyakoribb, hogy a repülőterek környékén élő nagy testű madarak - akár a tűz miatt - erősebben mozgolódnak, és sajnálatos módon összetalálkoznak a gépekkel. Egy ilyen ütközés problémát okozhat a repülőgépekben is, és ha kényszerleszállást kell végrehajtani, vagy műszaki okok miatt átvizsgálni a géptestet, az egyértelműen késéhez vezet.
Megdöbbentő statisztika, hogy 2025-re várhatóan ötmilliárd légi utast jegyeznek majd a naptár végéig - ez azt jelenti, hogy soha nem utaztunk még ennyien repülőgéppel, mint az idei évben. Ezzel egy időben körülbelül tizenöt százalékkal emelkedett az európai légtér forgalma a tavalyi nyárhoz képest, ami szintén figyelemre méltó szám - erősítette meg szakértőnk.
A megnövekedett légi forgalom hátterében az áll, hogy a Közel-Keletről az Egyesült Államokba, illetve Kínából indított járatok száma jelentősen megnövekedett. Ezen kívül a korábbiaknál jóval több turista indítja el útját Európán keresztül. Az ukrán-orosz és az iráni-izraeli konfliktus következtében számos légi útvonal módosult a térségben, ami szintén hozzájárul az európai repülőterek zsúfoltságához. A magyar utazók is tapasztalhatják ennek következményeit.
Varga G. Gábor szerint a nyugodt repülés kulcsa a megfelelő felkészülés a várható késésekre. - Ne essünk kétségbe, ha a nyári utazások során akár két-három órás várakozással is számolnunk kell – mondja. – Ha pedig ez elmarad, az csak egy kellemes meglepetés lesz. Továbbá, ha lehetőségünk van rá, inkább ne szorítsuk korlátok közé a nyaralásra szánt költségkeretünket.
Gondoskodjunk arról, hogy legyen elegendő tartalékunk, hogy szükség esetén még egy éjszakai szállás és étkezés költségeit is fedezni tudjuk külföldi utazásunk során.
Amikor szervezett utazás keretein belül indulunk el, az utazási iroda rendszerint figyel a járattörlések okozta problémákra, és gondoskodik arról, hogy a reptéren vagy a szálláson rekedt utasok ne maradjanak segítség nélkül. Ezzel szemben, ha saját magunk intézzük az utazást, a felelősség teljes mértékben ránk hárul. Ilyenkor a légitársaság legfeljebb utólag, egy kérvény benyújtása után térítheti meg a felmerült költségeinket. Ez különösen érvényes lehet, ha késő esti járattal tervezzük a hazaindulást. Bár ez elsőre vonzónak tűnhet, hiszen még egy teljes napunk marad strandolásra vagy városnézésre, érdemes észben tartani, hogy a korai hajnali járatokra való átsorolás is a pakli része lehet.
Ha egy reptéren kénytelenek vagyunk várakozni, az egyik legfrusztrálóbb érzés, amikor semmilyen információval nem rendelkezünk, és fogalmunk sincs, mi következik. Szakértőnk tanácsa szerint ilyenkor érdemes a repülőtér és a légitársaság hivatalos weboldalait figyelemmel kísérni, hogy hiteles adatokat kapjunk a járatunkkal kapcsolatban. Emellett a Flightradar24 applikáció is hasznos lehet, hiszen valós időben nyújt tájékoztatást. A földi személyzetet kérdezgetni viszont szinte haszontalan, mivel általában ők is csak korlátozott információkkal rendelkeznek.
A tavalyi káoszos időszakban a budapesti reptéren létrehoztak úgynevezett Care Zone-okat ("segítő zónákat"), ahol az extrém késések miatt várakozókat felkészült, empatikus munkatársak fogadták. Ez az - európai szinten is ritka - kezdeményezés bevált, ezért idén is lehet hozzájuk fordulni. Szükség esetén szendvicset, vizet, takarót, fekvő- és töltőhelyet, a kisgyerekeseknek pedig pelenkát, bébiételt és törlőkendőt biztosítanak.