Lázár bejelentette: Június 1-től a MÁV késése esetén a jegyár felét visszatérítik.
Emmanuel Macron meglepő magyarázatot fűzött felesége pofonjához, amely szerinte egyértelműen látható a felvételen.
Az ország- és vármegyebérlet, illetve a tarifarendszer átalakításának eredménye, hogy tavaly meghaladta az utazások száma az egymilliárdot. "Olcsóbban adtunk el sokkal több jegyet" - mondta Lázár, hozzátéve, hogy ebből legalább annyi pénzt tudtak beszedni, mint korábban. "Nem lett igazuk azoknak, akik milliárdos veszteséget jósoltak a MÁV-nak" - tette hozzá.
A bejelentett intézkedéscsomag élére állva, június 1-jén elindul az a program, amelynek keretében a MÁV-Volán Csoport vállalja, hogy objektív felelősséget vállal a késésekért. Ez a lépés forradalmi változást hoz a MÁV történetébe, hiszen először 20 perces késés esetén 50%-os jegyár-visszatérítést kínálnak az utasoknak. A miniszter hangsúlyozta, hogy ez a gyakorlat példa nélküli Európában, és jelentős előrelépést jelent. Az új MÁV Plusz applikáció "utasbiztosítás" funkciójának aktiválásával az utasok automatikusan megkapják a visszatérítést. Mivel ezt a MÁV saját költségvetéséből fedezi, a miniszter optimistán jósolta, hogy a jelenlegi, 10%-os késési arány 4-5%-ra csökkenhet, így a vállalat saját zsebéből biztosítja az utaskárpótlást.
A miniszter hangsúlyozta, hogy a MÁV-nál jelentős szemléletváltásra készülnek: "Ez azt jelenti, hogy az utasok érdekeit helyezzük a középpontba, és mindig figyelembe vesszük az ő véleményüket."
A pontok sorrendjében a miniszter alaposan áttekintette, miként halad az intézkedési terv végrehajtása.
Újragondolt mosdók és vécék!
2025-re 1200 létesítmény felújítása várható, amelyhez 6,5 milliárd forintot különítenek el. A felújított helyszínek többsége ezután fizetős szolgáltatásként működik majd. "2026 elejére a MÁV és a Volán minden mosdóját felújítjuk, így egyetlen sem marad az eredeti állapotában" - nyilatkozta a projekt vezetője.
Útközbeni takarítók
300 InterCity járaton már jelen vannak menet közbeni takarítók.
Ezer új busz beszerzése és a mozdonypark modernizálása.
Dolgoznak a korábban megígért 1000 új busz beszerzésén, ezeknek egy részét a napokban forgalomba is állítják. A használt, de újabb mozdonyok beszerzéséről azt mondta: az eddigiek mellé 2026-ban újabb 30 mozdonyt bérelnek majd. Magyarországon egy nap 200 mozdony fut, ebből 100 hamarosan bérelt lesz majd. Ezek a mozdonyok korszerűbbek az elöregedett flottánál, ami szerinte segítheti a késések csökkentését.
A GYSEV új fejezetet nyit a közlekedésben, mivel átveszi a MÁV-tól bizonyos feladatokat. Ez a lépés lehetőséget teremt a szolgáltatások fejlesztésére és a vasúti közlekedés hatékonyságának növelésére.
Lázár a GYSEV magyar tulajdonlásáról is beszélt, illetve arról, hogy szakaszokat adtak át a GYSEV-nek. Ennek oka, hogy azok a vonalak, amelyeket "a MÁV üzemeltet, ott 40-50 százalék, a GYSEV-nél 20 százaléknál nem több" a sebességkorlátozott szakaszok aránya.
Nyári buszjáratok erősítése és klímagarancia!
A miniszter napi egyszeri klimatizált eljutást ígért az ország minden pontjára, ezt "klímagaranciának" nevezte.
A MÁV elleni gyakori és indokolt kritika, miszerint a különböző vészhelyzetek során a megoldások kidolgozása és az utasokkal való kommunikáció gyakran akadozik, Hegyi Zsolt vezérigazgató szavaival is megerősítést nyert a miniszter nyilatkozatában. A MÁV-Volán Csoport egy új kezdeményezést indít, amely keretében létrehozza az Országos Haváriaközpontot, amely célja, hogy zökkenőmentesen biztosítsa az utasok A-ból B-be történő eljutását. "Félúton senkit sem hagyunk hátra" – hangsúlyozta a vezérigazgató, jelezve ezzel elkötelezettségüket az utasok biztonsága és kényelme iránt.
"Idén még jobban kell teljesítenünk, erre az elmúlt hónapokban alaposan felkészültünk" - osztotta meg véleményét Hegyi. Részletezte a felkészülés folyamatát: