A beszélgető autók kora már a küszöbön áll - az mesterséges intelligencia nem csupán sofőrünk segítőtársa, hanem a biztonságunk őrzője is.

A generatív mesterséges intelligencia nem csupán infotainment-rendszerek szintjén bontakozik ki, hanem alapjaiban változtatja meg a gondolkodásunkat az autóink beállításairól és funkcióiról. A gyártók víziója szerint a jövő autója nem csupán közlekedési eszköz lesz, hanem az utasok társaságaként, segítőjeként és biztonsági felelőseként is funkcionál.
A jövő járművei számára a beszélgetésre képes interfészek új korszakot nyitnak meg, lehetővé téve a sofőrök számára, hogy gombok vagy érintőképernyők használata nélkül, természetes módon kommunikáljanak a fejlett vezetéstámogató rendszerekkel. Az autógyártók egyre inkább generatív mesterséges intelligenciát integrálnak a biztonsági és infotainment rendszereikbe, célul tűzve ki, hogy az AI segítségével még intuitívabbá és biztonságosabbá tegyék a vezetést, miközben csökkentik a sofőrökre nehezedő stresszt.
A korábbi hangvezérlésekkel ellentétben - amelyek előre betáplált parancsokra épültek - az AI-asszisztensek megértik a természetes beszédet, visszakérdeznek, majd a válaszokat és cselekvéseket a helyzethez, illetve a sofőr viselkedéséhez igazítják.
A BMW, a Ford, a Hyundai és a Mercedes-Benz mind olyan innovatív megoldásokat dolgoznak ki, amelyek a hangalapú irányítást, a generatív mesterséges intelligenciát és a felhőalapú szolgáltatásokat ötvözik a vezetési és navigációs élmény javítása érdekében. Ezzel szemben a Tesla Grok rendszere inkább infotainment-partnerként funkcionál: nem rendelkezik hozzáféréssel a fedélzeti vezérlőrendszerekhez, így például nem képes a hőmérséklet, a világítás vagy a navigáció beállítására.
A generatív mesterséges intelligenciát integráló Mercedes-Benz User Experience (MBUX) rendszer bétatesztelése 2023 júniusában indult, majd 2024 végére az asszisztens már több mint 3 millió járműben működött, párbeszédes navigációt, valós idejű segítségnyújtást és többnyelvű válaszokat kínálva. A sofőrök a "Hé, Mercedes" megszólítással aktiválják a rendszert, ami képes előre látni a vezető igényeit. Az MBUX például arra is képes, hogy biometrikus adatok alapján érzékelje a stresszt - ilyenkor kék árnyalatúra állítja a hangulatvilágítást, a simább irányítás érdekében átkalibrálja a felfüggesztést, enyhén lehűti az utasteret, és mindezt beszédhanggal közli is, jelezve, hogy szeretné, ha a sofőr kényelmesebben érezné magát. Az asszisztens emellett persze újratervezi az útvonalat, hogy elkerülje a közeledő rossz időjárást vagy ajánl egy válogatott lejátszási listát is a sofőr kedvenc dalai és hangulata alapján.
A Google Cloud Gemini AI és a Mercedes MB.OS platformja nem mellesleg lehetővé teszi, hogy az MBUX megjegyezze a korábbi beszélgetéseket, alkalmazkodjon a szokásokhoz, és magától ajánljon útvonalat vagy forgalmi információt. Idővel kialakul egy vezetői profil is, amely tartalmazza a kedvelt beállításokat, például a kívánt reggeli és esti hőmérsékletet, vagy éppen a fűtött-hűtött ülést.
A BMW szintén hangalapú interakcióra épít. A 2025-ös CES-en bemutatta az Operating System X-et, amely tartalmazza a hosszú évek óta fejlesztett BMW Intelligent Personal Assistant generatív AI-felületet. Az Operating System X például előre figyelmeztet a kockázatos vezetési körülményekre, például arra, ha hegyvidéken közlekedve szűkös hajtűkanyarok jönnek vagy éppen leszáll a köd. Ilyenkor az autó átvált "Alpine Drive" módra az optimális nyomatékelosztás és a felfüggesztés szabályozása érdekében.
A gyártó rendszere az Amazon Alexa Custom Assistant innovatív architektúrájára épül. Stephan Durach, a BMW Connected Car Technology részlegének alelnöke hangsúlyozta, hogy ez a megoldás "szervesebbé teszi a kommunikációt a sofőr és a jármű között, lehetővé téve, hogy a vezetők fokozottabban figyeljenek az útra."
A Hyundai a tavalyi CES-en mutatta be a Naverrel közösen kifejlesztett intelligens asszisztensét, amely valódi innovációt hoz a vezetési élménybe. Ez az AI nem csupán informál a várható havazásról, hanem intelligensen reagál is a helyzetre: például beállítja a kipörgésgátlót, és javasol egy alternatív útvonalat, ahol kedvezőbbek a látási viszonyok. De ez még nem minden; ha a sofőr esetleg késésben van egy találkozóról, a rendszer azonnal felajánlja, hogy értesíti a másik felet, sőt, akár az időpont átszervezésében is segít. Ezáltal a Hyundai új dimenziót nyit a vezetés kényelmében és biztonságában.
A Hyundai idén egy izgalmas együttműködést indított az Nvidiával, hogy a járműveikben található digitális asszisztenst egy innovatív megoldással gazdagítsák: digitális ikrekkel. Ez a technológia valós időben tükrözi az autó állapotát, és proaktívan ajánlásokat tesz a tulajdonosának. Például, ha a fékbetétek 80%-ban elkoptak, az új mesterséges intelligencia így szól: "Fékbetéteid jelentős kopásnak indultak. Szeretnél időpontot foglalni a szervizbe?" Az AI folyamatosan tanulmányozza a felhasználó szokásait, és személyre szabott kérdésekkel segíti az utazást. Például: "Hétfő reggel 8 óra van. Indítsam el a kedvenc podcastodat, és navigáljak az irodába?" Ezzel a Hyundai legújabb rendszere várhatóan 2026-ban debütál, és új dimenziót nyit az autózás élményében.
A Ford közben egy olyan rendszer megvalósításán dolgozik, amely lehetővé teszi, hogy a sofőr akár videókonferenciákon vegyen részt, miközben az autója önállóan vezet. Ennek bevezetése valószínűleg rögtön megtörténik, amint elérhető lesz a 3. szintű autonómia. A gyártó 2023 óta a Google Assistantet is beépíti az Android-alapú Sync rendszerbe, de a Latitude AI nevű leányvállalata a 3. szintű autonóm vezetést fejleszti, azt ígérve, hogy 2026-ban már be is vezethetik a Ford autóiban.
A Tesla sem kíván lemaradni a technológiai versenyben, azonban a legújabb megoldásaik, bár érdekesek, még mindig gyerekcipőben járnak a korábbi innovációkhoz képest. Elon Musk júliusban bejelentette, hogy az új szoftverfrissítéssel debütál a Grok AI-asszisztens, amely a Hardware 3.0+ és AMD Ryzen chipkészlettel felszerelt Model S, 3, X, Y és Cybertruck járművekbe került. Jelenleg a Grok főként hírek és időjárási információk kezelésére alkalmas, ám a járművek vezetési funkcióit még nem képes irányítani vagy beállítani. Bár a Tesla valószínűleg tervez további fejlesztéseket, eddig nem osztottak meg konkrét terveket vagy időkereteket arra vonatkozóan, hogy a Grok mikor fogja támogatni a vezetési folyamatokat.
A gyártók egyértelmű érdeklődést mutatnak a generatív mesterséges intelligencia alkalmazása iránt, hogy javítsák a vezetési élményt, fokozzák a biztonságot és növeljék a kényelmet. Az IEEE Spectrum riportja alapján a közlekedésbiztonsági nonprofit szervezetek általában támogatják ezt az irányvonalat, de nem mentesek a fenntartásoktól. Az egyik képviselőjük azt nyilatkozta, hogy a természetes beszédre épülő rendszerek kevésbé terelik el a figyelmet a vezetésről, mint a menüalapú interfészek, azonban ezek is okozhatnak "mérsékelt kognitív terhelést".
A szakértők figyelmeztetnek: a sofőrök könnyen téves következtetésekre juthatnak, azt gondolván, hogy autóik több önálló funkcióval rendelkeznek, mint amire valójában képesek. Ezért elengedhetetlen, hogy alaposan tájékoztassuk a vezetőket az új technológiákról, mielőtt olyan helyzetbe kerülnek, mint azok a sofőrök, akik az önvezetési funkciók csábításának engedve, robotpilótára állították Teslájukat, és kényelmesen hátradőlve szundítottak a volán mögött. Az AI-technológia szerepe itt is inkább az emberi segítségnyújtás, nem pedig a helyettesítés.