Közeleg a drágább busz- és bérletdíjak bevezetése?


Úgy tűnik, a Budapesti Közlekedési Központ idén júniustól emelné a menetjegyek és bérletek árát. A reptéri buszra 2500 forint lenne egy menet, de valójában ez se lesz elég a növekvő kiadások fedezésére.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly feladatul adta a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), hogy vizsgálja felül a 100 E reptéri busz kihasználtságát, a járatsűrítés, illetve a bérletesek számára nyújtandó kedvezmény lehetőségét, illetve az éjszakai busz és metróközlekedés kiterjesztését. A BKK pedig felvetette a metróbuszok - szakmailag erősen vitatott - indításának ötletét is - írja a Népszava.

Az idei évre nem túl ambiciózusan 0,7 százalékos teljesítménynövekedést terveznek, nem függetlenül attól, hogy alig 500 millió forintos keretük van a fejlesztésekre, de azt is jelezték, hogy ebből nem futja a közgyűlés által tervbe vett bővítésekre. Így például a reptéri busz kapacitásának növelésére.

A 100E buszjárat forgalma idén várhatóan 15%-os növekedésen megy keresztül. Ezt a járatsűrítés révén még képesek leszünk kezelni, azonban így már a kapacitás határvonalához érkezünk.

A BKK kiadásai évente 1,4 milliárd forinttal nőnek a 35%-os utasszám-emelkedés és az útvonalak meghosszabbítása miatt. Ezen felül a bérletes utasok számára kínált kedvezmény, amely lehetővé teszi számukra, hogy két vonaljegy áráért kiegészítő jegyet vásároljanak, további 370 millió forintos veszteséget okoz. Ezt a BKK a jegyár 2200 forintról 2500 forintra emelésével kívánja kompenzálni. A változtatás különösen a külföldi utasokat érinti, akik a járatok 80%-át használják. A megnövekedett forgalom és az árnövelés körülbelül 1 milliárd forint plusz bevételt hoz a cégnek. A módosításokat 2026 januárjától tervezik bevezetni.

Az éjszakai közösségi közlekedés fejlesztését, a metróüzem hajnali egy óráig való kitolását is megvizsgálták. A Hungária-gyűrűn belül hétvégén jellemzően 1,5-2-szer többen utaznak éjszaka, mint a normál hétköznapokon.

A cég szerint nincs olyan nagy forgalom éjszaka, amely feltétlenül metrót igényelne. A teljes éjszakai hálózatot érintő újratervezés jelentős kiadásnövekedést okozna a BKK szerint. A metró üzemidejének növelése 30 perccel hétvégén és ünnepnapokon évi 20 milliót, hétköznapokon 140 millió forintot vinne el.

Related posts