A kormány döntése értelmében megszüntették a különadót, ami jelentős hatással lehet a repülőjegyek árára. Mi vár ránk a légiközlekedés terén a jövőben? | 24.hu
Január 1-jétől eltörölték a légitársaságokat sújtó különadót, de felmerül a kérdés: hogyan fog ez hatni a jegyárakra és a légitársaságok járatsűrítési stratégiájára? Bagdi Lajos, a Niveus tanácsadócég partnere hangsúlyozta, hogy a különadó eltörlése nem feltétlenül eredményezi a repülőjegyek árának csökkenését.
A várakozások szerint az európai diszkont légitársaságok akár növelhetik is a Budapestet érintő járataik számát, de kifejezetten az intézkedés hatására nem várható, hogy a légitársaságok tovább csökkentik a repülőjegyek árát - véli Bagdi Lajos. Ennek oka, hogy a fapados légitársaságok árképzése nem úgy történik, hogy összeadják a költségeket, ráteszik az árrést és ezáltal meghatározzák a jegyárat.
A jegyár kialakítását számos tényező befolyásolja, mint például a szezonális ingadozások, a kereslet mértéke és a helyszín telítettsége. Az adó csupán egy apró része ennek a komplex képletnek.
A légitársaságok költségei között ugyanakkor sokkal jelentősebb tételek is megjelennek (például kerozin, munkabér), de vannak továbbá egyéb költségek - más reptéri díjak, lízingdíjak, és egyebek -, amelyek szintén befolyásolják a jegyárakat. Ha egyébként nem éri meg a járatot elindítani (mert az átlagos bevétel nem éri el az egy ülésre jutó átlagos költséget), akkor a gép nem fog elindulni, függetlenül a különadó mértékétől - zárta gondolatait a Niveus partnere.
Az extraprofitadóról szóló szabályozás 2022 nyarán vezette be a légitársaságokat terhelő adót, amelyet eredetileg még utasonként kellett megfizetni. Erre válaszul a Ryanair rögtön be is jelentette, hogy megszünteti nyolc budapesti útvonalát, egyúttal jelezte, hogy áthárítja az új adót az utasokra (ezzel összetűzésbe is került a kormánnyal).
A 2023-as évtől kezdődően jelentős átalakuláson ment keresztül a szabályozás, mivel a különadó alapja már nem a belföldről induló utasok számán alapult, hanem a károsanyag-kibocsátásra helyezte a hangsúlyt. Az új rendszer szerint utasonként 1 600 és 15 600 forint közötti adó mértéke függ a repülőgép egy ülésre jutó kibocsátási értékétől, valamint a célállomástól. Például egy Dubai-ba irányuló járat esetében a különadó akár 15 600 forintra is rúghatott. A 2024-es költségvetés tervezete alapján közel 40 milliárd forint bevételt reméltek ebből a forrásból, azonban a 2025-ös évben várható eltörlés következtében ez az összeg természetesen jelentős kiesést jelent majd a költségvetés számára.