Elkészült az IATA 2024-es biztonsági jelentése, amely átfogó áttekintést nyújt a légiközlekedés biztonsági helyzetéről és a legújabb fejlesztésekről.


Egymillió járatra vetítve az összes balesetre vonatkozó arány 1,13 volt, vagyis 880 000 járatonkánt történt egy baleset. Ez jobb mint az ötéves 1,25-ös átlag, de rosszabb, mint a 2023-ban mért 1,09.

2024-ben 40,6 millió repülésből összesen hét halálos baleset történt. Ez a szám magasabb, mint a 2023-as egy halálos baleset és az ötéves átlagot jelentő öt halálos baleset.

Az áldozatok száma 2024-ben 244 főre emelkedett, összehasonlítva a 2023-as 72 áldozattal és az ötéves átlag 144-es értékével. A halálozási kockázat viszonylag alacsony szinten maradt, 0,06-ra rúgott. Ez ugyan a tavalyi évhez képest megduplázódott, de még mindig kedvezőbb az ötéves átlaghoz képest, amely 0,10 volt - derül ki az airlineratings.com jelentéséből.

A jelentésben hangsúlyozták a konfliktuszónákban tapasztalható kockázatok növekedését, valamint azt, hogy 2024-ben a leggyakoribb balesetek közé tartozott a farokrész ütközése és a kifutópályáról való lesodródás. Ennek kapcsán kiemelték a felszállás és leszállás biztonságának létfontosságú szerepét.

A konfliktuszónákban bekövetkező balesetek és események biztonsági incidensnek minősülnek, ezért ezek nem találhatóak meg a jelentésben. Ugyanakkor a műholdas navigációs rendszerek (GNSS) zavarai egyre komolyabb problémát jelentenek a repülés biztonsága szempontjából.

Észak-Amerikában 12 balesetet regisztráltak, és az összes balesetre vonatkozó statisztikai arány kedvezően változott, csökkenve 1,53-ról 1,20-ra. Ez a szám már felülmúlja az ötéves átlagot, amely 1,26 volt. Érdemes megemlíteni, hogy a halálozási kockázat 2020 óta folyamatosan nulla.

Az Ázsia-Csendes-óceáni régióban 2024 folyamán hét baleset zajlott, amelynek következtében a baleseti arány emelkedett 0,92-ről 1,04-re. Ennek ellenére ez a szám még mindig alatta marad az ötéves átlagként mért 1,10-nek. A halálozási kockázat viszont stabilan 0,15-ön áll, ami nem mutatott változást.

Afrikában 10 baleset zajlott le, ami a balesetek gyakoriságának emelkedését jelzi, hiszen az arány 8,36-ról 10,59-re ugrott, így túllépte az ötéves átlagot, ami 8,46 volt. Érdekes módon azonban 2023 után a halálozási kockázat nullára csökkent, ami kedvező fejleménynek számít.

A Közel-Keleten és Észak-Afrikában két baleset zajlott le, amelynek következtében a baleseti arány kedvező irányba változott: 1,12-ről 1,08-ra csökkent, és az ötéves átlag, amely 1,09, alatt maradt. Érdekes módon a halálozási kockázat 2019 óta nullára csökkent, ami biztató jel a térség biztonsági helyzetét illetően.

Európában kilenc baleset történt, ami egy kis emelkedést mutat az arányban (0,95-ről 1,02-re), de az 1,02-es ötéves átlag szintjén stabilan megmaradt. A halálozási kockázat viszont 2023 nullás értékéről 0,03-ra emelkedett.

Észak-Ázsiában egyetlen baleset történt, az arány 0-ról 0,13-ra nőtt, de még mindig jobb az 0,16-os ötéves átlagnál. A halálozási kockázat 2022 óta nulla.

A Független Államok Közössége, amely magában foglalja Azerbajdzsánt, Fehéroroszországot, Grúziát, Kazahsztánt, Kirgizisztánt, Moldovát, Oroszországot, Örményországot, Tadzsikisztánt, Türkméniát, Ukrajnát és Üzbegisztánt, figyelemre méltó fejlődésen ment keresztül a balesetek számát illetően. Az eddigi 1,05-ös baleseti arány teljesen nullára csökkent, ami jelentős javulást jelent a korábbi, 2,49-es ötéves átlaghoz képest. 2022 óta a halálozási kockázat is eltűnt, ami különösen biztató hír a régió lakói számára.

Latin-Amerika és a Karib-térség területén öt baleset következett be, ami a balesetek gyakoriságának drámai növekedését eredményezte (0,73-ról 1,77-re). Ennek ellenére az ötéves átlagos baleseti arány (2,00) még mindig alacsonyabb szinten maradt. A halálozási kockázat szintén aggasztóan emelkedett, a korábbi 0,00 értékről 0,35-re nőtt.

A jelentés kiemeli, hogy elengedhetetlen és aktuális a biztonság további megerősítése, valamint a részletes és nyilvános baleseti jelentések biztosítása. Az ilyen jelentések késlekedése vagy hiányosságai ugyanis megfosztják a legfontosabb szereplőket – mint az üzemeltetők, gyártók, szabályozó hatóságok és infrastruktúra-szolgáltatók – azoktól a kritikus információktól, amelyek segíthetnének a repülésbiztonság jelentős javításában.

Az IATA 2018-2023 közötti baleseti vizsgálatokat elemző jelentése szerint a vizsgálatok mindössze 57 százaléka készült el és került publikálásra a Chicagói Egyezmény előírásai szerint.

Related posts