A tanárhiány egyre aggasztóbb méreteket ölt, különösen azokban a régiókban, ahol a legnagyobb szükség lenne pedagógusokra.

A szakképzett tanárok hiánya egyre sürgetőbbé válik, különösen a matematikai, angol nyelvi és informatikai területeken, ahol a szakemberek iránti kereslet folyamatosan növekszik.
A pedagógushiány már országos szintet ütött: az Alma Career legfrissebb adatai alapján a 2024/25-ös tanév kezdetéig több mint 1 400 tanári pozíciót hirdettek meg. Ebből 119 a matematika, míg 85 az angoltanári munkakör, de a fizikatanárok és a szlovák irodalom oktatói iránti kereslet is jelentős.
A helyzet legfőképpen Pozsony városára összpontosul: Pozonyligetfalun (Petržalka) 23, míg Főréven (Ružinov) 40 üres álláshelyet jegyeztek fel. Károlyfalun (Karlova Ves) és Óvárosban (Staré Mesto) is jelentős tanárhiány tapasztalható, különösen a matematikát, fizikát, informatikát és angolt oktató pedagógusok körében. Az iskolákban sürgősen szükség lenne ezen tantárgyak tanárainak pótlására.
A kisiskolák gyakran nem tudják biztosítani minden tantárgyhoz a szükséges szakképzett tanárokat, így előfordul, hogy csak a pedagógiai minimumot teljesítő munkatársakat alkalmaznak. Az informatikaórák esetében ez különösen aggasztó, hiszen ezeknek az óráknak 50-70%-át gyakran olyan szakemberek tartják, akik nem rendelkeznek a megfelelő, célzott végzettséggel.
A rendszer tehát megrendült: a legkritikusabb területeken évek óta nincs előrelépés. Az IVP előrejelzései szerint évente 1 500-2 000 tanár - főként matematika, fizika, informatika területen - nem kerül majd pótlásra. A ZMOS szerint az időskorú pedagógusok nyugdíjazása és a közszféra alacsony bérei tovább fogják mélyíteni a válságot.