A banki csalók egyre ügyesebbé válnak, és most már milliárdokat sikkasztottak el egy európai államból. Az új módszereik révén komoly kihívást jelentenek a pénzügyi intézmények számára.

A pénzügyi csalások száma Nagy-Britanniában 2024-ben új csúcsra jutott. A bűnözők stratégiát váltottak, és a kisebb értékű, de annál gyakoribb támadások irányába orientálódtak – számolt be róla a Reuters.
A UK Finance adatai szerint 2024-ben 3,31 millió csalási esetet regisztráltak a brit pénzügyi szektorban, ami 12%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A bűnözők a komplex csalások elleni védekezésre reagálva az alacsonyabb értékű, de nagyobb számú támadásokra helyezték át a hangsúlyt.
Az esetek számának növekedése ellenére az ellopott összeg 1,17 milliárd font (mostani árfolyamon kb. 560 milliárd forint) maradt, ami megegyezik az előző évi adattal.
A pénzügyi csalások a Nagy-Britanniában bejelentett bűncselekmények 41%-át teszik ki,
A bankok és a szabályozó hatóságok álláspontja szerint ez a helyzet komoly kockázatokat hordoz magában, amelyek alááshatják a pénzügyi rendszer stabilitását.
"A csalások jelentős anyagi veszteségeket idéznek elő nemcsak az egyének, hanem a társadalom és a gazdaság szempontjából is. Az ellopott pénz gyakran szervezett bűnözői csoportokhoz jut, függetlenül attól, hogy belföldön vagy külföldön tevékenykednek" - mondta Ben Donaldson, a UK Finance gazdasági bűnözésért felelős ügyvezető igazgatója.
A pénzügyi szektor szereplői az utóbbi években fokozták erőfeszítéseiket az úgynevezett "jóváhagyott" fizetési csalások ellen, ahol az áldozatokat megtévesztéssel veszik rá pénzük átküldésére. A figyelemfelhívó kampányok és a csalásokat jelző technológiák segítettek visszaszorítani a COVID-19 járvány alatt megugrott csalási formákat.
A 2024-es évben a bűnözők figyelme a távoli vásárlási csalásokra irányult, amelyek során gyakran feltörték az egyszer használatos jelszavakat, hogy e-kereskedelmi platformokon végezzenek csalárd tranzakciókat – derül ki a UK Finance legfrissebb jelentéséből.
A bejelentett csalások csupán a jéghegy csúcsát képviselik, hiszen az áldozatok gyakran nem mernek lépéseket tenni - hívta fel a figyelmet Jim Winters, a Nationwide pénzügyi bűnözés elleni részlegének vezetője. A Nationwide legfrissebb kutatása rámutat, hogy a brit fogyasztók körülbelül egyhetede nap mint nap szembesül potenciálisan csalárd e-mailekkel, ám a válaszadók 43%-a nem érezné szükségét annak, hogy bejelentést tegyen, még akkor sem, ha áldozattá vagy tanúvá válna.