Az amerikai légiközlekedési hatóság kemény fellépést tervez a régi, elavult technológiák ellen, mint a flopilemezek és a Windows 95.

Jobb későn, mint soha - gondolhatták az FAA vezetői, és múlt héten komoly modernizációs tervvel álltak elő.
A múlt héten zajló kongresszusi meghallgatás nem csupán a tengerentúlon, hanem a nemzetközi hírekben is jelentős érdeklődést váltott ki. Az Egyesült Államok polgári légi közlekedését felügyelő szerv vezetője fontos bejelentést tett: ígérete szerint az ország légi irányítási rendszere a közeljövőben át fog alakulni, hogy megfeleljen a 21. század kihívásainak.
Ezzel a lépéssel az FAA (Szövetségi Légiközlekedési Hatóság) ideiglenesen kinevezett vezetője nem kockáztatott túl sokat, hiszen az Egyesült Államokban a repülőgépek működését támogató infrastruktúra a legtöbb helyen már a 60-as évekből származó információs papírcsíkokkal, floppy lemezekkel és Windows 95-tel működő számítógépekkel működik.
Az FAA-t vezető Chris Rocheleau a terv kapcsán nem fukarkodott a nagy szavakkal. Szerinte a fenntarthatatlan állapot felszámolása évtizedes távlatokban nézve is az ország "legfontosabb infrastrukturális projektjének" tekinthető. Hozzátette azt is, hogy ez nem pártpolitikai kérdés, mert mindenki tudja, hogy meg kell csinálni.
Így gondolják ezt az érintett szereplők is. Egy széles iparági koalíció már korábban életre hívta a Modern Skies kezdeményezést, amely a légi irányítási tornyok modernizálását szorgalmazza. A törvényhozókra pedig többek között az alábbi, idén tavasszal megjelent hirdetéssel is igyekeztek nyomást helyezni.
Bármennyire is elavult rendszer szolgálja ki az utasok millióit szállító gépeket, ennek teljes cseréje sem egyszerű, sem olcsó nem lesz. Egyrészt a kritikus üzem sosem állhat le, tehát a régi rendszernek folyamatosan kell majd üzemelnie az átállás alatt, sőt egy részének vélhetően még egy ideig azt követően is. Másrészt az új infrastruktúrának olyan robosztusnak kell lennie, amit sem technikai hiba, sem külső (kiber)támadás nem képes kompromittálni.
A közlekedési minisztérium előzetes elképzelései szerint a projekt megvalósítása négy év alatt zajlana, ám a költségeket egyelőre csak a több milliárd dolláros tartományba sorolták. Szakértők azonban már most egyértelműen arra figyelmeztetnek, hogy az ilyen hivatalos határidő meglehetősen optimista.
Máshol sem a jövőben élnek
A világban széles körben elterjedtek a több évtizede üzemelő informatikai rendszerek. Az Egyesült Államokban számos példa található erre, például San Francisco, ahol a helyi metró automatikus vonatbefolyásoló rendszere, amely flopialapú technológián alapul, csak nemrégiben kezdte meg az átállást egy korszerűbb verzióra.
Előfordul, hogy egy egész nemzet megakad a múlt fogságában, és ez nem csupán bárhol, hanem egy olyan helyen történik, mint Japán. Ez az ország, amely a technológiai újításairól és fejlesztéseiről vált híressé, hosszú időn át küzdött az elavult adathordozók és informatikai megoldások örökségével. Csak sok-sok idő és kitartó erőfeszítések árán sikerült végre (talán) ténylegesen megtisztítani a közigazgatást a régi, elavult rendszerektől.