A filléres Kia Cee'd motorja már a korábbi tulajdonosok kezei között szenvedett, de a végső csapást a túlzottan elhúzott szervizciklusok mérték rá.

Az autógyártók elsődlegesen nem a magánvásárlók álmait valósítják meg, hanem a flottavásárló cégek praktikus megfontolásait helyezik előtérbe, amikor egy adott modell kötelező karbantartási intervallumait megállapítják. Ez az elmúlt két évtizedben fontos versenytényezővé vált, így érdemes alaposan átnézni az autók kezelési útmutatóit, mert sokszor rejtett üzeneteket fogalmaznak meg a gyártók.
A kilencvenes évek autói esetében a szervizintervallum maximum 10-15 ezer kilométer volt, míg a kétezres évekre ez az érték 20-30 ezer kilométerre emelkedett. Eleinte ez a változás kedvező üzemeltetési költségeket és csökkentett fáradtolaj-szennyezést ígért. Azonban mára a ritkábban karbantartott autók újabb tulajdonosai számára komoly kockázatot jelenthet ez a gyakorlat.
A modern motorolajok kiemelkedő védelmet nyújtanak a motor működése során tapasztalható mechanikai, kémiai és hőterhelések ellen. Ezen új generációs belső égésű motorok jellemzője, hogy magasabb fajlagos teljesítményre képesek, miközben a fogyasztásuk és a károsanyag-kibocsátásuk lényegesen alacsonyabb, mint az előző modellek esetében. Azonban felmerül a kérdés: mi a helyzet a motorok tartósságával? Ez a kérdés számos tervezési, használati és karbantartási tényezőtől függ, és sajnos sok esetben a figyelmen kívül hagyott részletek idő előtti motorkopáshoz vezethetnek. Ráadásul, ha valaki csak annyit hisz el, hogy elegendő 30 ezer kilométerenként olajat, olajszűrőt és levegőszűrőt cserélni a modern benzines vagy dízelmotoros autókban, könnyen szembesülhet milliós nagyságrendű javítási költségekkel.
A Kia és a Hyundai közös fejlesztésű kompakt modelljei, a Cee'd (mely név a Community of Europe, with European Design - azaz európai közösség és európai dizájn - kifejezések rövidítése) és az i30, 2006-os debütálásuk óta rendkívül népszerűek lettek Magyarországon. Ekkoriban a két, azonos koreai anyavállalathoz tartozó márka egy új korszakot élt meg, amikor is a tömegmodellek formatervét és részletmegoldásait a legnagyobb konkurens, mint például a Toyota Corolla szintjéhez igyekeztek közelíteni. A Kia és a Hyundai azonban nem csupán esztétikai szempontból voltak vonzóak, hanem megfizethetőségük és kedvező műszaki paramétereik révén is jelentős alternatívát kínáltak a vásárlók számára.
Jávor Gábor, a Ceedvadász nevű használtautó-állapotfelmérő vállalkozás szakértője szerint a 2006 és 2013 között gyártott első generációs Cee'd legnépszerűbb 1,4 és 1,6 literes Gamma-sorozatú szívó benzinmotorral szerelt változatát sok esetben azért vásárolták a vállalkozások és magánszemélyek, mert a gyártó nagyon hosszú szervizciklusokat, és ezzel alacsony fenntartási költségeket ígért. Ezekben a manapság már tizenéves autókban hivatalosan évente, vagy 15 ezer kilométerenként kellett olajat, illetve olajszűrőt cserélni. Bizonyos esetekben viszont nem ez, hanem 25 ezer kilométeres olajcsere-intervallum szerepelt a kezelési könyvben, ami sok tulajdonost összezavart, és sok szervizben nem is a gyári előírásoknak megfelelő 5W30 A5B5 típusú olajat töltötték ezekbe a motorokba.
Ha egy 1,4 literes Kia Cee'd G4FA azonosítókóddal rendelkező szívó benzinmotorjába csupán 25 ezer kilométerenként töltöttek friss olajat és cseréltek szűrőt, az drámaian csökkentette a motor kenési szempontból kulcsfontosságú alkatrészeinek élettartamát. Ez különösen aggasztó, ha az autót főként városi környezetben, rövid távokra használták, ahol a gyakori hidegindítások miatt alig gyűlt össze kilométer. Az Autónyomozók sorozat legújabb epizódjában alaposan megvizsgáljuk a lehetséges következményeket és azok hatásait.
A motorolaj túlzott használata idővel problémákhoz vezethet. Az olaj megégése következtében lerakódások keletkeznek a dugattyúgyűrűk, különösen az olajlehúzó gyűrűk hornyaiban. Ezek a lerakódások idővel megszorítják a gyűrűket, ami a motor fokozatos kopásához vezet. Ez a jelenség már a 100 ezer kilométert elérő futásteljesítmény előtt is megjelenhet, és könnyen észlelhetővé válik például az olajfogyasztás drámai növekedésével, amely elérheti az ezer kilométerenként egy literes szintet.
Egy érdekes eset történt a 2009-es évjáratú, háromajtós ProCee'd-del, amelyet nemrégiben Gábor ügyfele szerzett be egy kereskedőtől, 145 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. A vásárlást követően mindössze fél év elteltével a tulajdonos a szakértőhöz fordult, mivel az autó motorja csak hosszas indítózás után volt hajlandó beindulni. Emellett menet közben időnként rángatásra is hajlamos volt, nem reagált megfelelően a gázpedálra, és a gyorsulás is nehezen ment. A motor hangja pedig kifejezetten szokatlan volt. Gábor, aki már számos hasonló motorral ellátott autót javított, nem lepődött meg a furcsa zaj hallatán. Amikor alaposan megvizsgálta a motort, kiderült, hogy a vezérműlánc túl laza, ami miatt csörgött, amikor a motor működött.
Tapasztalatok szerint hasonló helyzetekben nem a lánc nyúlik meg, hanem a feszítőrendszer szenved el károsodást, ami valószínűleg az alkatrész tervezési vagy méretezési hiányosságaira vezethető vissza. Ennek következményeként, ha az autó tulajdonosa figyelmen kívül hagyja ezt, a lánc akár egy jobbkanyarban is átugorhat. Szerencsésebb esetekben ilyenkor csupán a motor kezd el rángatni, és gyújtási problémák lépnek fel, ami arra kényszeríti a tulajdonost, hogy szakemberhez forduljon. A szerelő a lánc és a feszítőrendszer cseréjével orvosolni tudja a problémát, ezáltal teljesen megszüntetve a hibát.
A 2009-es, háromajtós Cee'd tulajdonosa nem volt olyan szerencsés, mint remélte, hiszen a vezérlés alapos vizsgálata során kiderült, hogy a motort korábban nem szakszerűen javították. A gyári tömítések helyett felhasznált tömítőpaszta nyomai mellett arra is utaló jelek bukkantak, hogy a motor felső része nem lett megfelelően összeszerelve, így a vezérlés fémháza és a hengerfej közötti illeszkedés nem volt megfelelő. A hanyag munkavégzés további bizonyítéka, hogy a korábbi motorjavítás során néhány csavar nem került a helyére, és idegen, nem odaillő csavarokkal voltak összeszerelve az alkatrészek. Jávor véleménye szerint minden autó esetében aggasztó jel, ha kiderül, hogy a motorjavítást végző szakember pár ezer forintos tömítéseken próbált spórolni, és a régi, egyszer használatos tömítéseket tömítőpasztával akarta újraéleszteni.
Mivel a szakértő ennek ellenére úgy ítélte meg, hogy a vezérléscsere, az összes folyadék, valamint a gyújtógyertyák cseréje megmentheti a motort, összeszerelték a Cee'd-et a beavatkozás után. Időközben kiderült, hogy ez az autó valójában egy másik motorral gördült le 2008-ban a szerelőszalagról, és azóta motort cseréltek benne, ami a jelenlegi gazdájánál romlott el. Mint az illető elmondta, a kereskedő a vásárlás után jelezte neki, hogy előzőleg típusazonos bontott motort építettek a Kiába az eredeti helyett, a bontott cseremotor egyedi azonosítószámát be is jegyeztették az autó forgalmi engedélyébe, de korábban ezt a motort is megbontották már.
Gábor szervize a vezérléscsere és a nagyszerviz után alaposan tesztelte az autót, hosszú próbautakat végezve. Ekkor figyeltek fel arra, hogy a kipufogógáz időnként édeskés illatot árasztott, ami egyértelmű jele volt annak, hogy hűtőfolyadék keveredett az égéstérbe. Érdekes módon azonban nem tapasztaltak látható folyadékfogyást a hűtőrendszerben. Az autó gazdájával abban állapodtak meg, hogy egy ideig folytatja a használatot, de később vissza kell térnie egy részletes motorvizsgálatra. Később, mind hideg, mind meleg állapotban, a motor füstölni kezdett, ami a hengerfejtömítés megsérülésének volt a következménye, amely elválasztja a vízteret az égéstértől. Gáborékat nem érte váratlanul, hogy az olaj, amit leengedtek a motorról, habos és tejeskávészerű volt, hiszen összekeveredett a hűtőfolyadékkal.
A korábbi, kisebb megbontás után a szakértő ezúttal már a Cee'd motorjának hengerfejét is kénytelen volt leszerelni, és az itt látottak alapján vált biztossá, hogy az autó gazdáját becsapták a vásárláskor. Az elvileg jó állapotú motor két középső hengerébe utólag, szakszerűtlenül építettek új perselyeket, és bár ezekben egyformák voltak a dugattyúk, a szélső hengerekbe különböző dugattyúk kerültek a korábbi javítási kísérlet során.
Bár a motor perselyezése és a dugattyúk cseréje nem számít szakszerűtlen felújítási eljárásnak, ezeket a módszereket általában csak akkor alkalmazzák vegyesen, ha a cél a lehető legkisebb költségvetésből életre kelteni egy elhasználódott motort. Most is hasonló helyzet állt elő. A két középső henger perselyét nem megfelelően helyezték be, ami a motor működése közben elmozdulásokat eredményezett, végül pedig tönkretette a hengerfejtömítést.
Az igazság sosem fog napvilágot látni arról, hogy ki és milyen indokkal végezte el szakszerűtlenül a Gábor ügyfelének 1,6 millió forint körüli összegért értékesített 1,6 literes benzinmotoros Kián a javítást. Azonban a hasonló problémák gyökerei szinte mindig ugyanott rejlenek: a motor a ritkán végzett olajcserék és a gyártó által előírt kenőanyagok figyelmen kívül hagyása miatt idő előtt elkezd olajat fogyasztani. Ennek hátterében legtöbbször a hengerfalak szokatlan kopása áll, amire a gyártó nem kínál más megoldást, mint a motorblokk teljes cseréjét. A magánszervizek viszont gyakran elkerülik ezt a megoldást, mivel az nem gazdaságos, és inkább a teljes motorfelújítást választják.
Gábor szerint a Kia és a Hyundai közös, 1,4 literes szívó benzinmotorjának szakszerű vezérléscseréje és nagyszervize 264 ezer forintba kerül, de ebben a vízpumpa és a hűtőfolyadék, a gyújtógyertyák, a generátorszíj, ennek feszítőegysége, a motorolaj és az olajszűrő, a légszűrő és a pollenszűrő, valamint az összes szükséges tömítés, köztük egyebek mellett a főtengelyszimering cseréjének költsége is szerepel.
Jávor Gábor tapasztalata szerint az ilyen típusú motorok felének idő előtti elhasználódása megelőzhető a 10-15 ezer kilométerenként szakszerűen elvégzett karbantartásokkal. Ezzel sok érintett autótulajdonos már tisztában van, ezért szívesen áldoznak az autó élettartamának meghosszabbítására. Amikor egy G4FA motorral szerelt Hyundai vagy Kia ezen felül hengerfejfelújításra szorul, az 400 ezer forintos kiadást jelent, ami szintén megérheti, de Gábor szerint ez az eset nála évente átlagosan két-háromszor fordul elő, mert az ilyen típusú motorok egyéb kopásai gyakoribbak.
Gyakran előfordul, hogy egy motor teljeskörű felújításra szorul, melynek során a szakszerű perselyezés mellett új alkatrészek beszerelése, a vezérlés cseréje, valamint a hengerfej felújítása is elvégzendő. Egy ilyen átfogó, szakműhely által végzett felújítás költsége általában 1,2-1,4 millió forint között mozog. A kuplungkészlet cseréje is benne foglaltatik, és ha az autót a jövőben legfeljebb 10 ezer kilométerenként szakszerűen karbantartják, a felújított motor akár több százezer kilométert is teljesíthet.
Kézenfekvő megoldásnak tűnhet, ha már a vásárlás során számításba vesszük ezt a kiadást, azonban Jávor Gábor megjegyzése szerint sokan tévesen gondolják, hogy a 1-2 millió forintos benzinmotoros Kiájuk vagy Hyundaijuk egyszerűsége miatt nem fog jelentős karbantartást igényelni. Ennek következtében a vásárlók többsége nem rendelkezik elegendő forrással ahhoz, hogy a járművek élettartamának megnövelésére költsön.
Ezek az autók sajnos katasztrofális állapotban sodródnak a használtautó-piacra, ahol barkácsmegoldásokkal próbálnak életben maradni. Az első tulajdonosok gyakran abban a tévhitben élnek, hogy elegendő csupán 25 ezer kilométerenként elvégezni az olaj és az olajszűrő, illetve esetleg a légszűrő cseréjét. Sok felhasználó nincs tisztában azzal, hogy az ilyen módon elhanyagolt motorok csak komoly felújítással térhetnek vissza az életbe. Például, ha a hengerek elhasználódtak, akkor a vezérlés vagy a kopott dugattyúgyűrűk cseréje önmagában nem elegendő a megoldáshoz. A motor valódi rehabilitációja, alapos és szakszerű felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy hosszú távon megbízhatóan működjön.
Gábor ügyfele által birtokolt Kia ProCee'd ismét új tulajdonosra talált, ám a legutóbbi gazdája nem kívánt költeni a javításaira. Ennek következtében a műhely megvásárolta az autót, amely most motorfelújításra vár. Gábor tapasztalatai szerint egyre többen tudatosan választanak régebbi Kiákat és Hyundaiokat, amelyek már elérhető áron beszerezhetők, és tisztában vannak azok lehetséges problémáival. Sokan előre kalkulálnak a motorfelújítás költségeivel is. Azonban a magyar piacon még mindig sok csapda leselkedik a vásárlókra, hiszen az autók eladási ára nem mindig tükrözi a motorikus állapotukat.
A Telex Autónyomozók sorozatának korábbi részeiben érdekes és figyelemfelkeltő esetek kerültek bemutatásra, mint például egy visszatekert kilométerszámlálóval forgalmazott Infiniti Q50, egy baleset után nem szakszerűen helyreállított Toyota Yaris, valamint egy rozsdásodó és olajszivárgásokkal küszködő Ford Focus. Ezek az autók nemcsak a vásárlók, hanem a szakértők figyelmét is felkeltették, hiszen mindegyik eset mögött komoly kérdések rejtőznek a használt autók piacán.